Ieteke Kloppenburg, op haar plek bij VVV Leeuwarden

VVV Leeuwarden en Welkom in Leeuwarden zijn de samenwerking aangegaan. Begin december verschijnt de allereerste, gezamenlijke editie van de Stadsgids over Leeuwarden. We willen je graag voorstellen aan Ieteke Kloppenburg, accountmanager bij VVV Leeuwarden. Met haar en dankzij haar bieden wij de bezoeker van onze stad een Stadsgids met alle benodigde informatie om het verblijf in Leeuwarden zo leuk mogelijk te maken.

Ieteke, je hebt voor verschillende hotels in binnen- en buitenland gewerkt en hebt hier veel ervaring op gedaan in management, ondernemen, horeca en toerisme. Op dit moment ben je ondernemer en werk je als projectmanager en als adviseur. Wat voor opdrachten en verzoeken krijg je zoal binnen?
“Ik heb jarenlang in de hotellerie als eindverantwoordelijke gewerkt. Inmiddels drie jaar geleden heb ik besloten hiermee te stoppen. Ik besloot als zelfstandige te beginnen en mijn professionele kennis van hotellerie, horeca en toerisme ten dienst te stellen aan opdrachtgevers. Ik merk dat de meeste opdrachten toch in het toerisme zitten. De opdrachten die ik binnen krijg zijn soms concrete projecten waarbij ik uitvoerend werk verricht als projectmanager of interim-manager. Het zijn dan vaak strategische opdrachten met een bepaald doel. Het kan zijn dat er een nieuwe weg ingeslagen moet worden of dat er een resultaat behaald moet worden. Ik doe ook adviesopdrachten. Hierbij licht ik een organisatie door en kijk ik waar de kansen liggen. Soms is dat echt een organisatorisch probleem, het resultaat moet beter, ofwel er moet meer winst gemaakt worden. Daarnaast doe ik ook coachingstrajecten voor bedrijfsleiders en managers. Dat is eigenlijk mijn dagelijkse onderneming en daarnaast ben ik werkzaam bij het familiebedrijf, Kloppenburg Machinebouw. Mijn broer runt het bedrijf en ik help met de financiën, personeelszaken en ander administratief werk.”

Je bent als accountmanager werkzaam bij VVV Leeuwarden. Wat is de opdracht die je mee hebt gekregen?
“Sinds oktober 2015 werk ik voor de VVV van Leeuwarden. Er is gekeken naar hoe VVV Leeuwarden verder wil, de toenmalig directeur vertrok op dat moment. Er is gekeken naar wat er op die positie nodig was en de invulling daarvan. Vervolgens is besloten dat er een accountmanager moest komen en er is intern iemand doorgestroomd als bedrijfsleider. Ik ben destijds benaderd om de accountmanagersplek in te vervullen. Mijn rol is voornamelijk naar de stakeholders toe en naar de ondernemers in het toerisme. De stakeholders zijn onder andere de gemeente, de provincie, maar ook Merk Fryslân. De vraag die we hier beantwoorden is: op wat voor manier kunnen we samenwerken en kunnen we zorgen dat de gastvrijheid, informatie en ook de promotie goed gaat. Natuurlijk kijken we ook naar de toekomst, denk aan Culturele Hoofdstad 2018. Daarnaast zijn we natuurlijk de hoofdstad van Friesland en dat merken we op de VVV vestiging zelf, dat mensen ook voor informatie over de provincie naar ons toe komen.”

Er is een nieuw informatiepunt van de VVV in de Blokhuispoort geopend. Voor welke informatie ver Leeuwarden kunnen mensen daar terecht?
“Het informatiepunt in de Blokhuispoort is voornamelijk voor de relaties van Culturele Hoofdstad 2018 zelf. Dus mensen kunnen daar terecht voor informatie over 2018, maar zij merkten dat ook daar veel vraag is naar toeristische informatie over Leeuwarden en Friesland. We hebben dat gezien als een kans en hebben gekeken hoe we dat verder kunnen oppakken en het informatiepunt kunnen benutten. We hebben er vanuit de VVV informatie liggen en we zijn er zelf ook regelmatig aanwezig. We kijken nu hoe zich dit verder ontwikkeld en in 2018 zal het echt een perscentrum worden.”

Je bent de samenwerking aangegaan met Welkom in Leeuwarden. Wat voor mooie dingen kunnen we verwachten?
“VVV Leeuwarden en Welkom in Leeuwarden gaan samen de Stadsgids uitbrengen. Vanuit Welkom in Leeuwarden was er behoefte aan redactionele input, maar ook specifiek meer toeristische informatie en vanuit de VVV was er al de behoefte aan een stadsgids. Vanuit VVV is dat vaak een A4 magazine, maar we wilde het iets makkelijker, iets kleiner: dus eigenlijk A5 formaat. In de gesprekken kwamen we tot de conclusie dat we het best goed samen kunnen doen. De basis is al een bestaand product en daar als VVV doen wij een toevoeging op. Uiteindelijk willen wij dan de afzender zijn, maar als redactie dat samen doen. We zijn nu druk bezig met het schrijven van de teksten en het verzamelen van de foto’s. Het is een jaarpocket voor 2017 en de eerste editie van ons samen verschijnt begin december. Vanuit Welkom in Leeuwarden is er al een eerdere editie geweest. Deze was meer ingericht als funshop gids, met een stukje musea en uitgaan. Nu met de samenwerking komt er veel meer toeristische informatie in over de stad. Overnachten is bijvoorbeeld een nieuw item wat er vast in komt en ook praktische informatie zoals vervoer in de stad. Dus echt VVV informatie. Uiteindelijk hebben we krachten gebundeld en in plaats van verschillende boekjes en gidsen willen met de Stadsgids dat mensen een allesomvattende gids in handen hebben over Leeuwarden.”

Tekst: Johan Weitenberg
Foto: Simon van der Woude

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *