Willem Faber en de sleutel naar succes

Na een avondje stappen je huissleutel kwijtgeraakt? Geen paniek; de mannen van De Sleutelspecialist schieten te hulp als je hun alarmnummer belt. De sleutel naar succes van dit familiebedrijf is niet alleen het slotenmakersvak zelf, maar ook de verschillende specialismen in de winkel. Zo kun je er terecht voor een nieuwe onverwoestbare brandkast of het slijpen van je schaatsen en messen. We spraken eigenaar Willem Faber (57) over zijn bedrijf.

Willem is de derde generatie slotenmakers in zijn familie. Dat vraagt om een stukje geschiedenis: Opa Faber begon de zaak in 1918 onder de naam Firma W. Faber. Zijn zoons, Willem’s vader en oom, gingen in de jaren ’50 aan het werk in de slotenmakerij. Na het overlijden van opa en vader eind jaren ’50 en 1960, nam Willem’s oom de zaak over. Sinds 1989 staat Willem zelf aan het roer en heeft hij vijf jaar geleden het naburige pand op de Sint Jacobstraat erbij gekocht. Dat gedeelte van de ambachtelijke zaak is ingericht met een groot assortiment brandkasten en kluizen.

Om een uur of tien ’s morgens ontmoeten we Willem achterin zijn winkel omringt door zijn collega’s. Jullie zijn met z’n vieren. Wie heb ik gesproken over de telefoon? ‘Dat zal mijn compagnon Sebastiaan wel wezen,’ zegt Willem. Sinds 2012 versterkt Sebastiaan de gelederen. Willem is zelf van plan om over 3 jaar te stoppen.

De heren zijn bijna opgeladen, maar eerst moet er nog een goede bak koffie naar binnen. Eigenlijk beginnen de werkzaamheden al om 8:00 uur, maar deze dag verliep net even anders dan normaal. Naast het interview moet er bij een klant nog een 250 kilo zware kluis naar de eerste verdieping worden getild. Willem wenst zijn collega’s succes met sjouwen. ‘Mijn compagnon zei: woensdag komt er iemand voor een interview. Dus ik zeg: Ga jij dat doen? – Nee, dat moet jij doen! – Hoe laat komt ie dan? – om 10:00 uur. – Dan tref jij het. – Wat dan? – Je moet een kluis van 250 kg omhoogtillen.’

Dat scheelt voor jou weer tilwerk…
‘Ja, normaal ga ik altijd mee. Laatst hadden we er één van 350 kilo naar de eerste verdieping gebracht. Maar daarna heb ik eigenlijk gezegd dat het de laatste keer was, want het is levensgevaarlijk. Loeizwaar! Twee man staat boven, en ik sta eronder om dat ding de trap op de duwen. Toen ik terug kwam hebben we overlegd dat dat te zwaar was handmatig, daar komen ongelukken van!’

Jullie gaan ook bij de mensen langs om een probleem aan een slot te verhelpen. Maak je dan ook bijzondere dingen mee?
‘We hebben wel eens een geval van een echtscheiding gehad, dat we drie keer op hetzelfde adres een nieuw slot moesten plaatsen. Eerst zei de vrouw ‘mijn man mag er niet meer in’, toen zei de man, ‘mijn vrouw mag er niet meer in.’ Toen kwam de vrouw nog een keer om te vertellen dat ze weer een nieuw slot wilde omdat haar man weer binnen was geweest.’

Hoe is dat afgelopen?
‘Geen idee. Ik zei, jullie moeten het eerst maar eens onderling oplossen. Die deur heeft drie keer een ander slot gehad.’

Hebben jullie ook vaste klanten?
‘We doen heel veel voor deurwaarders, politie Friesland, de vliegbasis in Leeuwarden, het MCL, de Koopmans meelfabriek, woningstichtingen, makelaars en nog allerlei andere bedrijven. De groep vaste klanten is heel uitgebreid. Maar particulieren komen ook veel in de winkel en worden onderweg bezocht in verband met storingen en woningpreventie.’

Op jullie website staat een alarmnummer dat 24 uur bereikbaar is voor noodgevallen…
‘Overdag zijn we gewoon bereikbaar in de winkel, maar om 18:00 uur schakelen we de telefoon door naar één van onze mobieltjes.’

Je collega’s kunnen dus wakker gebeld worden?
‘Ja. Dat is zo’n vier á vijf keer per week. Meestal zijn het dan particulieren die met een afgebroken sleutel zitten of een sleutel kwijt zijn. Of dat ze de deur dicht hebben gegooid en de sleutels in huis hebben laten liggen. Vooral in het voorjaar, dan doet men de jas niet aan, gooien de deur dicht en hebben de sleutels nog in de jas die aan de kapstok hangt.’

Zijn er wel eens situaties waarbij het moeilijk is om een probleem voor een klant op te lossen?
‘Ik doe dit werk al sinds 1984, dus heb ook alle ontwikkelen in ons vakgebied van dag tot dag meegemaakt. Er is wel eens iets waar je van denkt, ‘hé dit is nieuw’, maar meestal is het niet helemaal vreemd meer. We hebben samen wel de ervaring, en overleggen ook als we er even niet uitkomen.’

Wat is volgens jullie de beste tip voor inbraakpreventie voor een woonhuis?
‘De buitentoegang overal goed voorzien van hang- en sluitwerk. De binnenzijde is niet relevant. Je moet inbrekers buiten de deur houden. Als je bijvoorbeeld alles goed beveiligd hebt, behalve je garagedeur, kunnen ze makkelijk bij je gereedschap, en dus een manier vinden om binnen te komen.’

Hoe is je eigen huis beveiligd?
‘Ik heb het nieuwste van het nieuwste erop! Zodra er weer iets nieuws op de markt komt, wil ik het op mijn eigen huis eerst uitproberen. De inbraakmethodes veranderen constant en daar wordt door de markt ook steeds op ingespeeld. Zodra er weer wat nieuws uitkomt, ben ik het altijd een stap voor want dan probeer ik het thuis eerst even uit.’

Er zit dus echt crème de la crème sluitwerk op je deuren…
‘Ik heb het meegemaakt met mijn vorige huis, dat ik dusdanig had beveiligd. De nieuwe eigenaar had de garagedeur dichtgedaan en de sleutels binnen laten liggen. Uiteindelijk hebben ze er een raam uit moeten snijden om binnen te komen, want het huis was hermetisch afgesloten.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *