Elpee verslaat streamen

Ondanks de enorme groei van streamingdiensten zoals Spotify blijkt een hele andere geluiddrager op dit moment dé grote geldmaker voor de muziekindustrie: de aloude grammofoonplaat.

Uit kersverse cijfers van de Amerikaanse muziekindustrie blijkt dat streamingdiensten en andere digitale muziekleveranciers in de eerste helft van dit jaar goed waren voor een opbrengst van 163 miljoen dollar, ofwel een groei van bijna dertig procent.

De nieuwe diensten, waarop vanuit de muziekwereld veel kritiek is vanwege de lage vergoedignen, worden echter met glans verslagen door de ongekend hard stijgende vinyl-verkopen. Volgens de Recording Industry Association groeide de omzet van elpees in de eerste zes maanden met liefst 52 procent tot totaal 222 miljoen dollar.

Vinyl is daardoor voor muzikanten niet alleen groter dan Spotify en consorten, maar weet in tegenstelling tot de CD ook gewoon nog te groeien. Hoewel er nog steeds veel meer CD’s dan elpees worden verkocht daalde de verkoop in de eerste helft van dit jaar met liefst 30 procent.

Let op; dit betekent niet dat er meer vinyl wordt verkocht dan dat er wordt gestreamed, aangezien de verkoopprijs van vinyl aanzienlijk hoger ligt dan dat van streamingdiensten, omdat het uiteraard een veel bewerkelijker product is. Bovendien worden streamingdiensten ook steeds vaker als ‘zoekmachine’ gebruikt door de consument om op deze wijze te bepalen of het de moeite waard is om vinyl aan te schaffen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *