De Vakman aan het woord: wat begon als test eindigt in een fulltime job

Het ‘ouderwetse’ schoolbord kent iedereen. Eigenlijk bedacht als medium voor kennisoverdracht, maar tegenwoordig zijn krijtborden niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Als interieuraankleding wordt vaak gebruik gemaakt van krijtdesign, vanwege de rauwe, natuurlijke look. Vooral in de horeca is deze manier van design uitgegroeid tot een ware kunstvorm. Jelmer Hogerhuis is krijttekening specialist en vertelt zijn verhaal.

Hoe het begon

In toprestaurants, op foodfestivals en bij de leukste tentjes overal ter wereld vind je de meest funky designs terug op grote, opvallende borden en complete muren. Ook in Leeuwarden zie je meer en meer van deze designs voorbijkomen. Jelmer Hogerhuis is een veelgevraagd ontwerper. Met zijn bedrijf Marley’s Horeca springt hij in op de grote vraag naar chalkboarddesign, zowel binnen als buiten de horeca. ‘Eigenlijk wist ik ook niet dat ik dit kon. Een goede vriend van me opende 2 ½ jaar geleden een nieuw restaurant in de Grote Hoogstraat, keukencafé TOTT, waar hij zijn menukaart op lange krijtborden aan de muur wilde presenteren.
Omdat ik wel een redelijk strak handschrift heb besloten we om te testen hoe het zou staan als ik het erop zou schrijven. Ik heb een paar krijtstiften gehaald, ben aan de slag gegaan en een week na de opening had ik al drie aanvragen om ook ergens anders de borden te maken.’

Meer dan krijttekeningen

Van jongs af aan is Jelmer al bezig met vormgeving en design. Tijdens zijn studie raakt Jelmer besmet met het
horecavirus. Inmiddels is hij al zo’n 20 jaar werkzaam in het vakgebied. Met Marley’s biedt hij met zijn ervaringen en eigenzinnige visie een helpende hand aan iedereen die met horecavragen zit. ‘Vaak hebben we een adviserende rol, maar we doen ook catering, geven trainingen aan beginnende bedrijven en organiseren
horeca-events. Maar de meeste tijd zit toch in chalkdesign. Horeca is veelzijdig en alle aspecten zijn geweldig om te doen, maar toegegeven: het ontwerpen en uitvoeren van chalkdesigns vind ik toch het allerleukste.’

Sfeermaker

‘Wat je nu heel veel ziet, ook in het buitenland, is die rauwe, urban look. Veel industriële en natuurlijke elementen. Daar passen krijtborden natuurlijk perfect bij. Met typografie kun je al veel doen qua sfeer. Elk lettertype heeft weer zijn eigen stijl. Strak, speels, stoer, zakelijk: maar net wat je wilt uitstralen. Daarnaast kun je het met afbeeldingen helemaal aanpassen in de stijl die je wilt. Zo kun je gemakkelijk, zonder grote verbouwing, een andere sfeer creëren.

Krijtborden zijn hot

Langzaam verschuift zijn werkgebied ook naar projecten buiten de horeca. Kantoorpanden, winkels, of
gewoon bij mensen thuis: krijtborden zijn hot. Jelmer ziet hierin een mooie tendens: ‘Interieur wordt steeds
belangrijker en wat je nu ziet is dat het onderscheid tussen verschillende branches steeds kleiner wordt. Waar je vroeger het robuuste oud bruine interieur voornamelijk in cafés tegenkwam en het strakke en moderne vaak in bijvoorbeeld kapperszaken, zie je het nu juist vaak andersom of zelfs gecombineerd. Ik baseer mijn ontwerpen altijd op dat wat de klant voor ogen heeft. Een beetje van jezelf, en een beetje van Marley’s, zeg maar. Elk
ontwerp is daarmee uniek. Misschien dat je mijn stijl in de designs kunt herkennen, maar omdat we customized te werk gaan en de stijl aan kunnen passen aan de omgeving zijn de designs altijd one-of-a-kind.’

Met de tijd meegaan

Hij heeft al veel projecten gedaan. Wat vindt hij nou zelf de mooiste? ‘Voor NHL heb ik een groot project mogen doen waarbij ik de vrije hand kreeg op de muren van hun nieuwe Foodcourt en Café. Op een grote muur in het café staat nu een grote krijttekening van B.B. King met de quote: “The beautiful thing about learning
is that no one can take it away from you.” Vond ik zelf wel een mooie, en het voegt ook echt iets toe aan het interieur.’ Onlangs heeft Jelmer zijn eerste werk in TOTT vervangen door een vernieuwd design. ‘Het verandert continue. Wat op het ene moment hip is kan de volgende dag weer verdwijnen. Vanzelfsprekend hou ik het een beetje in de gaten, en het blijft een kwestie van smaak of mensen iets mooi vinden of niet. Waar het uiteindelijk om gaat is dat mensen zich prettig voelen in een omgeving, en wat dat betreft kun je met krijt alle kanten op”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *