Reallife, real business

Is this the real life? Is this just fantasy? Sinds februari zijn we in Leeuwarden een bijzondere winkel rijker. Reallife is de gloednieuwe winkel van  ondernemer Johan de Jong. De winkel verkoopt nieuwe producten voor een tweedehands prijs: een gouden combinatie, al zeggen we zelf. Johan is een gedreven ondernemer en heeft met zijn kennis en ervaring de juiste kaarten in handen om Reallife tot een succes te maken. Aan de locatie zal het in ieder geval niet liggen.

Concept

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, zo ook bij Johan. Voordat hij met de in- en verkoopwinkel Reallife begon werkte hij met veel plezier en passie in  een soortgelijk bedrijf. Eigen baas worden lonkte altijd heel erg en de mogelijkheid deed zich nu voor. Door de ervaringen die Johan heeft opgedaan  realiseerde hij zich dat hij veel heeft geleerd in die tijd en dat hij er vooral veel plezier in had. Voor hem stopte het hier niet, wat hem deed besluiten het eigen concept Reallife op te zetten. Op het moment dat het idee klaar was, moest er natuurlijk een locatie komen. Gelukkig was het pand snel geregeld. Johan werd getipt door zijn ouders, een pand op Over de Kelders kwam leeg te staan. Dit is trouwens nog maar een van de voorbeelden waarin Johan  aangeeft hoe blij hij is met de mensen om hem heen en hoe waardevol het is je netwerk te gebruiken. Enfin, het pand is binnen een week geregeld en Johan kon gaan bouwen aan zijn droom. ‘Ik ben meteen aan de slag gegaan en op het moment dat we alles uit het pand hebben gehaald, kwam de realisatie dat er heel veel moest gebeuren. We hebben er echt kneiterhard voor gewerkt om er iets moois van te maken.’ Het resultaat mag er zijn. De inrichting van de winkel is open, uitnodigend en fris. Bij binnenkomst zie je aan de rechterkant een robuuste stellingwand, opgebouwd uit steigerhout. Johan heeft een hands-on mentaliteit: ‘De kasten heb ik zelf gebouwd en wanneer ik er echt niet uitkom, vraag ik wel om hulp.’ Er is bewust gekozen zo min mogelijk vitrinekasten te gebruiken. De klant moet het product in de handen kunnen houden, zonder dat er een vitrine open gedaan hoeft te worden. Niet dat er geen vitrines zijn, voor de kleinere en/of duurdere goederen is het wel wenselijk ze achter slot en grendel te zetten. De open en frisse huisstijl is doorgetrokken in het logo. De shirts die worden gedragen maken het plaatje compleet.

Goede basis

Reallife is een in- en verkoop winkel en het assortiment bestaat op dit moment voornamelijk uit consumenten-elektronica zoals audio-apparatuur, telefoons,  laptops, huis-, tuin- en keukengereedschap en, niet te vergeten, fietsen. In de toekomst gaat het assortiment zeker uitbreiden maar voor nu ligt er in ieder geval een goede basis. Het merendeel van het assortiment is nieuw en wordt verkocht tegen een tweedehands prijs. De nieuwe producten, tachtig à negentig procent van het assortiment, worden in de winkel aangeduid met een groene sticker. De overige producten zijn tweedehands, maar zo goed als nieuw en worden met een gele sticker aangeduid. Maar hoe kan het dat de nieuwe producten voor tweedehands prijzen worden verkocht? Johan legt uit: ‘Ik heb iemand voor de inkoop. Hij koopt het in bundels direct van de fabriek en ik neem het vervolgens voor een niet al te hoge prijs van hem af. Ik haal het zelf op en kijk dan altijd even wat hij heeft, zodat ik een continu een wisselende voorraad kan hebben.’ Inkoop gebeurt ook direct in de winkel. Wanneer je een goed werkend product hebt liggen dat je wil verkopen, kun je altijd langskomen om te kijken of zij het willen inkopen. De kwaliteit van het product staat in ieder geval hoog in het vaandel. Bij de inkoop wordt met een deskundig oog gekeken of het product goed functioneert, compleet en niet beschadigd is. Naast dat hij onderscheid wil maken met zijn assortiment, wil Johan ook een stapje verder te gaan doormiddel van een haal- en brengservice. Wil je een product verkopen, maar ben je niet in de gelegenheid om langs te komen? Dan kan er telefonisch of in de winkel een afspraak worden gemaakt en dan komt er  iemand langs om het product te bekijken en eventueel in te kopen. Bij de verkoop geldt hetzelfde: iemand komt, tegen een afgesproken bedrag, het product thuisbezorgen. Deze service past goed bij Johan zijn persoonlijkheid: hij houdt er niet van om moeilijk te doen. In overleg is er veel mogelijk en streeft hij ernaar een klant altijd tevreden naar huis te zien gaan: of diegene nu een product heeft gekocht of heeft verkocht. Johan gaat een spannende tijd tegemoet, maar heeft er volop zin in. De officiële opening is net achter de rug en ze zijn overladen met positieve reacties op zowel de winkel als het assortiment. De ballonnen zullen voorlopig nog wel buiten blijven staan, dus je zult niet om de winkel heen kunnen.

Wonder

Naast de uitdaging van het ondernemen en het op de kaart zetten van Reallife zit er nog een wonder in het verschiet: er is een kleine op komst. Toen Johan  druk bezig was met de plannen, kwam het goede nieuws dat hij samen met zijn vriendin een kindje krijgt. ‘Het kwam als een verrassing en met het opstarten van de winkel zorgt het voor een bepaalde hectiek, maar ik zie het positief in dat we het in de toekomst goed kunnen combineren.’ Hij is wel heel eerlijk: ‘Mocht er echt iets aan de hand zijn met mijn vriendin of met de kleine, sluit ik de deuren en ga ik naar mijn familie toe. Gezondheid is het allerbelangrijkst.’ We kunnen stellen dat we met een sympathieke ondernemer te maken hebben en dat zal zich gaan terugbetalen in het succes van Reallife.

Foto: Simon van der Woude

Tekst: Johan Weitenberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *