Voor deze slijter geen kater!

Mitra Spijkstra gaat op eigen benen verder
Het is tien uur ’s ochtends als we de indrukwekkende zaak van Jelle Spijkstra binnenstappen. Voor ons nog geen tijd voor drank, maar keuze heeft Jelle genoeg. De slijterij aan de Voorstreek 63 staat dan ook bekend om het uitgebreide en bijzondere assortiment.

De nieuwe naam, ‘Drankenspeciaalzaak Jelle’, dekt perfect de lading. Bierliefhebbers wanen zich in het Walhalla. Zij die liever een whisky drinken of een andere sterke drank, een likeurtje of een lekkere wijn, lopen kwijlend van plezier langs de vele stellages met flessen. De een nog mooier dan de ander. Aparte vormen, flitsende kleuren, spraakmakende etiketten en verrassende namen moeten de smaakpapillen van de klant op hol brengen. Vooral de bierbrouwerijen als Grutte Pier, Straffe Hendrik, Ondeugd, Brugse Zot en It Lulke Wiif hebben er een handje van.

‘Nee, aan de naam ligt het niet en de verleiding is vaak groot om daar op af te gaan, maar wij zorgen voor een goed advies en staan voor kwaliteit’, zegt Jelle. ‘De inhoud is voor mij belangrijker dan het etiket of de kleur van de fles. Ik heb ooit een doosje blauwe wijn gekocht en er drie weken over gedaan om dat te verkopen. Elke keer als een klant vroeg of dat lekker was, moest ik mijn eerlijke mening geven. Tja, dan gaat de verkoop van een dergelijk iets niet zo hard.’

Jelle kent de meeste klanten bij naam en weet precies wat ze lekker vinden. ‘Daar stem ik mijn aanbod op af. Aparte whisky’s, likeur, zoals Chartreuse, Calvados, diverse soorten rum, gin, bijzondere Grappa’s: bij ons kun je wat moois kopen, iets wat je niet gauw in een andere slijterij vindt. We hebben ook altijd meer dan 400 verschillende soorten bier op voorraad en elke week krijg ik drie of vier nieuwe biertjes, dat weten mijn klanten. Daar lopen ze op.’

20160817-img_9649

Jelle was tot voor kort franchise-ondernemer en zijn zaak maakte deel
uit van de Mitra-keten. De Mitra ging op de fles en Jelle maakte de keus om op eigen benen verder te gaan. Drankenspeciaalzaak Jelle heet de zaak nu en het aanbod is verrassender dan ooit. ‘Ik bepaal zelf wat ik inkoop. Ik probeer me te onderscheiden van andere slijterijen en richt me bijvoorbeeld veel op regionale producten. Het publiek is breed en daarom zorg ik voor een breed aanbod.’

Spijkstra hanteert de slogan ‘drink minder, drink beter’. In de zaak heeft hij een stamtafel voor proeverijen, maar ook een bar waar hij de klant laat kennismaken met nieuwe producten. ‘Even nippen aan een speciale Grappa of een bijzondere whisky, het is de uitdaging om de klant te verrassen. Als dat lukt, is mijn dag geslaagd. Ben je een verstokte Heineken-drinker? Prima. Maar waarom trek je niet eens een ‘Wilderen Goud’ open? Dat is een lekker fruitig blond biertje waar je graag in hapt. ‘Wat de boer net kin, dat fret er net’, maar als je nergens open voor staat, ontdek je dat speciale ook niet. Er zijn zoveel mooie dranken op de wereld, ik laat mijn klanten graag genieten van al dat moois. Daar krijg ik zelf een kick van.’

20160817-img_9645

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *