Van Grand Café naar ‘Z’: Eten drinken en ontmoeten

Als Leeuwarder fiets je regelmatig langs het voormalig waterleidinggebouw aan het Wilhelminaplein, zonder er acht op te slaan. Dat is zonde, want binnen vind je er Z: de plek om te eten, drinken en te ontmoeten. Aan het interieur is niet zoveel veranderd, maar dankzij het enthousiasme en de passie voor het koken en het gastheerschap is Z een heerlijke plek geworden om even de boel de boel te laten. We stappen het gebouw binnen om eigenaar Haise Bosma te ontmoeten, onder het genot van een drankje en een ruim gevuld borrelplankje.

Haise heeft gastvrijheid altijd al hoog in het vaandel staan. Naast de overname van Z runt Haise samen met twee compagnons, Linda Drenth en Paul van der Boom, het creatieve organisatie- & evenementenbureau Smart Camels. “Vanuit dat bureau hadden we een aantal jaar geleden al de visie om ‘iets te doen met’ horeca. We wilden als huiskamer voor onze gasten fungeren en een plek geven waar opdrachtgevers hun evenement kunnen organiseren”, vertelt Haise.

“Toen kwam Grand Café Z op onze weg. Hierboven hadden we al een kantoor en dus ook een band met de pandeigenaar. Toen het Grand Café failliet ging, kregen wij de mogelijkheid om het over te nemen. We voelden ons hier al thuis en we ontmoetten onze gasten ook in het Grand Café. Alles klopte en het was doodzonde dat het bedrijf failliet ging, maar voor ons was het een mooie opening. We hebben nog steeds een hele goede band met de initiatiefnemer.”

Studio Z

Samen met zijn compagnons heeft Haise in coronatijd een derde bedrijf opgericht: Studio Z. Samen met de creatieve kant van Smart Camels en de ruimtes in Z is het bedrijf ontstaan. Studio Z is een videostudio waar onder andere programma’s, webinars, talkshows en online evenementen worden opgenomen en uitgezonden. “Voor de Rabobank hebben wij bijvoorbeeld een compleet online festival met voorgeproduceerd festivalterrein gemaakt”, vertelt Haise enthousiast tijdens een korte rondleiding langs de verschillende ruimtes. “Maar er wordt hier bijvoorbeeld ook een show van nieuwswebsite Liwadders opgenomen, over de gemeenteraadsvergaderingen. In onze bedrijven is er één rode draad: het gaat om gastheerschap en dienstbaarheid. De techniek of inhoud is niet leidend, maar het draagt bij aan het versterken van de boodschap die wordt gecommuniceerd. Alles moet dienend zijn en niet storend.”

“We combineren de gastvrijheid van het Grand Café en de studio-opdrachten die hier worden gedaan”

“NHL Stenden heeft twee keer per jaar een industry fair waar het bedrijfsleven kennis kan maken met studenten die op zoek zijn naar een stageplek. Vanwege het coronavirus kan die niet meer plaatsvinden, dus hebben we een virtuele versie gemaakt. Normaal komen er zo’n zevenhonderd studenten op een industry fair af en dit keer waren het er duizend!” Haise is erg enthousiast over Studio Z en kan daar nog wel een tijd over doorpraten, vertelt hij lachend. “We combineren de gastvrijheid van het Grand Café en de studio-opdrachten die hier worden gedaan. Vaak komen de mensen die hier iets opnemen nog even lunchen of dineren. Die combinatie van evenementenorganisatie en gastvrijheid wordt heel erg gewaardeerd.”

Sociale betrokkenheid

Naast enthousiasme en passie voor het koken en gastheerschap staat het Grand Café ook voor sociale betrokkenheid. Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van biologische (streek)producten. “We zijn van elkaar afhankelijk, maar moeten ook samen zorgen dat een nieuwe generatie kan genieten van wat de wereld biedt”, vertelt Haise. “We haken graag aan bij initiatieven. We waren laatst bijvoorbeeld bij een netwerkbijeenkomst en daar kwamen we iemand tegen van Buurvrouw&Buurvrouw. Dat is een sociale beweging die let op mensen die het minder hebben getroffen.”

“Een van hun initiatieven is de buurtkoelkast: mensen die het makkelijker hebben, kunnen iets in de koelkast stoppen. Iemand die het minder heeft getroffen kan daar weer iets uithalen. Zo’n buurtkoelkast hebben we dus ook in de lobby gezet! Daar word ik warm van. Vanuit het Grand Café hebben we af en toe producten die tegen het weggooien aan zitten, maar nog niet weg hoeven. Daar kunnen we mensen een plezier mee doen en zo iets extra’s voor onze buurt betekenen. Hij staat natuurlijk wel binnen en is dus niet heel zichtbaar, maar het initiatief wordt door meer mensen gedragen dan alleen door ons.”

Biologische (streek)producten

De evenementenbranche en horeca worden beiden flink geraakt door de coronacrisis, maar Haise gebruikt zijn tijd om nieuwe plannen voor het Grand Café door te voeren.

Zo gaan ze zich bijvoorbeeld richten op een dagdeel. “Je kunt hier dan van negen tot vijf werken en van vijf tot negen borrelen of dineren. Zo kun je dan met elkaar genieten van een goede maaltijd of een borrelplankje met een borrel. Ook zijn we bezig met nieuwe menukaarten, trainen we het team opnieuw en kijken we naar nieuwe bedrijven waar we mee willen samenwerken. Je hebt bijvoorbeeld de Streekboer, daar koop je producten rechtstreeks van boeren uit Noord-Nederland. Het zijn lokale, biologische producten en het gaat niet om vulling, maar echt om voeding.”

“We hebben echt een passie voor ontmoeten en verbinden”

Biologische (streek)producten werden al gebruikt bij het Grand Café, maar er wordt nu nóg meer de nadruk op gelegd. “Morgen nemen we bijvoorbeeld een videoclip op bij Buurvrouw Durkje. Ze is arts-assistent en heeft naast haar werk een aantal koeien die ze zelf op een biologische manier melkt. De producten worden niet in een fabriek klaargemaakt voor consumptie, maar heel veel van de originele voedingsstoffen blijven daarin bewaard. Wij koken niet met voorbewerkte ingrediënten, maar bijvoorbeeld met zelfgemaakte sauzen. Koffie is voor ons ook erg belangrijk. Onze barista heeft een passie voor koffie. Veel horecagelegenheden gaan voor snelheid en hebben bijvoorbeeld een melkopschuimer, maar daar doen wij niet aan mee. Wij hebben liever dat mensen iets langer wachten en iets krijgen dat gewaardeerd kan worden. Dat is, denk ik, het verschil in producten.”

“We bieden ook Wostok aan, een frisdrank uit Rusland. En Agroposta is een limonadesiroop uit Kroatië. Mensen komen vaak terug voor onze huisgemaakte red velvet en monchoutaart. De producten die hier op je bord liggen, zijn onbewerkt. We hebben echt een passie voor ontmoeten en verbinden. Altijd vinden we het al fijn om met elkaar een goed gesprek te kunnen hebben. We hebben bijvoorbeeld eens op zaterdag een gezin als gast gekregen. Het personeel kreeg na afloop de feedback dat ze een verschrikkelijke zaterdag hadden, maar dankzij onze goede sfeer en gastheerschap ze hun dag goed kunnen afsluiten. Dat vind ik gaaf!”

Onderscheid maken in de maatschappij

Het positieve is waar Haise voor gaat met het Grand Café. “We willen een plek zijn waar mensen vanuit een gejaagde en hectische maatschappij binnenkomen en even lekker de boel de boel kunnen laten. Ons team is daarbij van onschatbare waarde. Vanaf het moment dat je binnenkomt tot het moment dat je afrekent moet je het gevoel krijgen dat je welkom bent geweest en dat er voor je is gezorgd. Dat zijn voor ons de beste complimenten, van een verschrikkelijke zaterdag naar ‘we hebben onszelf teruggevonden als gezin’. Dat vind ik gaaf en hadden we het jaren geleden al over. Als je dat ziet uitkomen, begin ik gewoon helemaal te stralen.”

Als we Haise als laatste nog vragen naar zijn toekomstvisie blijkt nogmaals hoe belangrijk het is om onderscheid te willen maken in de maatschappij. “Ik heb drie kinderen en wil de maatschappij achterlaten op zo’n manier dat zij ook kunnen genieten van hetgeen dat ze op aarde tegenkomen. We willen een bedrijf zijn dat kijkt naar duurzaamheid en dat op een andere manier met elkaar werkt dan de druk waar de maatschappij momenteel af en toe onder verkeert. Een bedrijf zijn dat op een andere manier naar de maatschappij kan kijken, meer naar het verbinden en ontmoeten en daarbij ook recht doen aan elkaars verschillen. Je kunt van elkaars verschillen leren met respect. We willen laten zien dat het ook anders kan, in plaats van zo groen mogelijke Excelsheets.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *