Wat is de toekomst van de binnenstad?

Nu er steeds minder coronabesmettingen worden genoteerd, wordt het steeds drukker in de binnenstad. Tijd om eens te kijken naar de toekomst! Dat doen we met binnenstadsmanager Hayo Galema, die ons daar alles over kan vertellen.

Hayo hoort namelijk veel positieve geluiden. “In mei is het een tijdje druk geweest. De winkeliers zijn ook blij dat ze meer mensen mogen ontvangen. Voor een paar ging het winkelen op afspraak goed, maar voor de meerderheid werkte het niet zo goed. Mensen kunnen geen impulsaankopen doen en dat is belangrijk voor de winkeliers in de binnenstad. Dat is ook waar de binnenstad zich mee onderscheidt.”

Plezier zoeken

Uiteraard is het ook mogelijk om boodschappen te doen in de binnenstad. Je kunt naar de markt, de slager en de bakker, maar: “het aandeel van mensen dat plezier zoekt is groter in de binnenstad dan in andere winkelgebieden. Daardoor verschilt het met bijvoorbeeld wijkwinkelcentra”, vertelt Hayo. “Ik ga naar mijn wijkiwnkelcentrum voor de dagelijkse boodschappen, maar om echt te funshippen ga ik naar de binnenstad.”

Beiden kunnen wel prima naast elkaar bestaan, vertelt Hayo. “We bieden beiden iets anders.Wij kunnen bijvoorbeeld, vanwege de schaarse ruimte, nooit gratis parkeren aanbieden. We kunnen wel meer sfeer bieden. Daar ligt onze sterke kant, in het vermaak en de omgeving. De binnenstad moet een plezierige omgeving worden om in te verblijven.”

Autoluw

Om meer op die plezierige omgeving in te kunnen gaan, wordt er in de toekomst onder andere ingezet op het omtoveren van de binnenstad naar een leuke plek. “Dat je hier leuke dingen kunt doen en je vrienden ontmoeten. Het betekent niet dat je geen boodschap kunt doen, dat kan altijd. De hoofdmoot wordt dat je er veel plezier kunt hebben. Dat betekent niet alleen winkels, maar ook inzetten op goede horeca en evenementen.”

Een ander iets waar op wordt ingezet is het autoluw maken van de binnenstad. Gelukkig hebben we veel goede parkeervoorzieningen aan de rand van de binnenstad. Het deel tussen de Grote Kerkstraat, de Nieuwestad, de Voorstreek en Kleine Kerkstraat is straks niet meer te bereiken per auto. “Tenzij je een ontheffing hebt omdat je er woont of er ondernemer bent. Ook mensen die slecht ter been zijn, vallen buiten de autoluwe regeling.”

Wel moet de stad goed bereikbaar blijven voor auto’s, vertelt Hayo. “Friesland is ook een autoprovincie. Mensen pakken hier niet zo snel de bus. Er zijn veel kleine dorpen, waardoor de Friezen zijn aangewezen op hun auto. Je moet dus wel zorgen dat je bereikbaar bent, een goede wegenstructuur hebt en goede parkeervoorzieningen.

Focussen op uiterlijke verschijnselen

Een ander ding dat tijdens het coronavirus veel gebeurt is het fietsvrij houden van de binnenstad. Dat blijft waarschijnlijk niet zo, vertelt Hayo. “De binnenstad is ’s weekends echt een wandelstad. Sommige mensen vinden het onzin, maar dat kan natuurlijk. Wij doen het nu vooral om de anderhalve meter afstand vast te kunnen houden. Dan is het makkelijker om elkaar de ruimte te geven. Ik denk dat we fietsen weer gaan toelaten. Maar de straten vrijhouden van auto’s? Dat gaat wel gebeuren. De gemeenteraad heeft de plannen ook al besproken.

Als laatste wordt ook ingezet op meer groen en iets als stadsdistributie. “Dat houdt in dat er in plaats van grote vrachtwagens straks milieuvriendelijke elektrische voertuigen de stad in gaan. Alle steden in Nederland zijn er we mee bezig en dat zijn echt dingen die een gebied mooier maken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *