Schlichting’s nieuwe service voor senioren

Wie de schoen past..

Wouter Blok van Schlichting schoenen biedt een nieuwe service aan voor senioren die slecht ter been zijn. Via de eenvoudige opgezette website van Schlichting kunnen mensen een aantal schoenen aanklikken en dan neemt Wouter deze mee naar hun huis. Op deze manier kunnen klanten de schoenen thuis in alle rust passen en biedt Schlichting ter plekke service aan om eventueel nog dingen aan te passen.

Moeilijk bereikbaar
‘Voorheen hadden we op dinsdag- morgen meer oudere mensen in de winkel’, vertelt Wouter. ‘Het vervoer hier naartoe is moeizamer geworden. Je kunt hier op de Brol niet meer parkeren. Dat is voor sommige ouderen heel lastig. En dan moeten ze vanaf de parkeergarage nog naar hier toe lopen. En als ze moeilijk ter been zijn, valt het niet altijd mee. Dan moeten ze met de bus of taxi komen. Ik heb wel meegemaakt dat mensen tweeënhalf uur op de taxi hier in de winkel zaten te wachten.’

Thuisservice
Wouter vertelt hoe hij op het idee is gekomen voor een thuisservice voor senioren. ‘Ik ben met schoenen bij een aantal mensen thuis geweest die door omstandigheden niet hun huis uit konden. Die mensen waren zo blij dat je op die manier bij hen thuis kwam. Ik dacht: daar moeten we iets meer mee doen. Ik weet dat er bij bejaardenhuizen ochtenden zijn dat er kleding en schoenen aangeboden worden. Het voordeel van Schlichting is dat je de service een-op-een kunt aanbieden. Dat is iets makkelijker. Moet er wat gebeuren, dan kan ik dat ter plekke doen. Dan kan ik met de attributen die ik meeneem eventueel nog dingen aanpassen.’ Wouter laat een knobbeltang zien. ‘Als bijvoorbeeld de dochter van een senior een paar schoenen bij ons ophaalt en ze passen niet, dan komen ze weer terug. Maar heb ik de knobbeltang mee en je drukt met deze tang wat ruimte erin en het zit dan wel goed, dan kunnen de mensen de schoenen houden.’

Website
Wouter heeft al goede ervaringen met het opzetten van een een- voudige website. ‘De ervaring met onze Lointswebshop is heel goed. Je merkt dat mensen wel behoefte hebben aan een iets eenvoudiger opgezette website, waarop ze specifieker kunnen zoeken. Wouter hoopt dat dit met de website
ook gaat lukken. ‘De website van Schlichting is echt toegespitst op ouderen. Er staat bij de schoen beknopte informatie over het merk, het model en de prijs en ze hoeven alleen de maat in te vullen.’

Etalage
Als je op een willekeurige schoenensite kijkt en je toetst in dat je een witte veterschoen wilt hebben, krijg je meer dan 1.500 mogelijkheden. Dan haakt men snel af. Op de website van Schlichting krijgen mensen vier of vijf mogelijkheden. ‘Dat is overzichtelijker’, aldus Wouter. ‘Ik wil echt kijken of we deze service als verlengstuk van de winkel kunnen gebruiken. Dat de site een etalage is, waarbij klanten van te voren een selectie kunnen maken.

Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een instapper in het blauw, dan neem ik vier of vijf blauwe instappers mee. In plaats van dat je de schoenen bestelt, reserveer je de schoenen op de site en dan neem ik ze mee naar je huis. Op die manier wil ik kijken of we de mensen extra kunnen helpen en hoef ik geen vrachtwagen vol schoenen mee te nemen.’

Merken
Op de website kan de klant kiezen uit de merken Waldlaufer, Hartjes, Verhulst en Sioux. Deze schoenen bieden meer steun voor de voeten. Het zijn schoenen met meer breedte en met een los voetbed erin. De schoenen zijn heel modern, met allemaal leuke printjes. ‘Oude besjesschoenen zoals vroeger, dat bestaat niet meer,’ lacht Wouter.

Klantenkring
‘Ik denk wel dat het een groep is waarbij je de klantenkring op moet bouwen’, zegt Wouter. ‘Het moet bekend zijn dat dit bij schlichting. nl mogelijk is. Het belangrijkste is dat je het bij de mensen bij wie je al thuis komt, dit kenbaar maakt. Ik wil een flyer maken waarin ik uitleg hoe de site werkt. Het mooiste zou zijn dat ik deze service langzaam opbouw en dat mensen op een gegeven moment zelf een afspraak gaan maken via de site met de vraag of ik weer langs kan komen met vijf paar mooie schoenen.’

Tekst: Jantina de Vries
Foto’s: Simon van der Woude

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *