NS schrapt spitskorting en halveert abonnementen

Als je vaak met de trein reist, naar bijvoorbeeld je werk, is het handig om een abonnement te hebben. In veel gevallen ben je dan een stuk goedkoper uit. Eén abonnement betreft een korting in de middagspits. Dit stimuleert mensen om gebruik te maken van het openbaar vervoer, waardoor er minder auto’s op de weg zijn. Het gevolg: minder luchtvervuiling, beter voor het milieu en ga zo maar door. Maar NS schrapt deze korting in de middagspits.

De reden om deze korting niet meer te geven, heeft te maken met de toenemende drukte in het openbaar vervoer tijdens de piekuren in de spits. De korting van veertig procent zal vanaf 2021 verdwijnen. Hierdoor worden 700.000 abonnementhouders de dupe en zij zullen in het vervolg meer moeten gaan betalen. Het abonnement wordt al sinds 2011 niet meer verkocht, maar de mensen die het abonnement destijds hadden, mochten het wel houden.

Daarnaast zal het aantal abonnementen terug worden gebracht van 22 naar 11. Een voordeel is wel dat NS Flex automatisch bij de meeste abonnementen zal horen. Hierdoor heb je geen gedoe meer met te weinig saldo, kun je gewoon altijd inchecken en krijg je pas aan het einde van de maand een rekening. Ook worden de abonnementen maandelijks opzegbaar. Beide veranderingen zullen volgens de NS ‘meer gemak en flexibiliteit’ bieden en zich meer richten op ‘de toekomstige manier van betalen in het ov’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *