Iedereen voelt zich thuis bij de Grote Keizer

De Grote Keizer bestaat in september alweer tien jaar. Eigenaar Roland Van der Wijk is trots op deze mijlpaal. Het partycentrum met bowling, in/outdoor speelparadijs en wereldrestaurant viert dit jubileum het hele jaar door met leuke acties, die binnenkort op de website staan van het bedrijf. Roland vertelt over waarom zijn telefoon belangrijk voor hem is, wat de impact van de brand in Bar Bascule op hem had en wat de toekomstplannen voor de Grote Keizer zijn.

Op 4 september 2009 opende de Grote Keizer zijn deuren. ‘We zijn begonnen als bowling en de jaren daarna is het doorontwikkeld met het wereldrestaurant boven, binnen- en buitenspelen voor (grotere) kinderen en jong volwassenen. Er worden feesten georganiseerd, zoals vrijgezellenfeesten, familiefeesten en kinderfeesten.

Daarnaast vieren bedrijven en overheidsinstellingen hier hun feest. Ze doen vaak een combinatie van activiteiten met battle, bowlen en eten en dan ben je zes uur bezig op een locatie waar je verschillende dingen kunt doen en ook niet weersafhankelijk bent. Als je bij ons een uitje regelt hoef je niet met de bus naar verschillende locaties, alles zit bij de Grote Keizer onder één dak. We zijn een bedrijf voor jong en oud; voor kinderen, studenten, ouders van kinderen en de grootouders. Iedereen voelt zich hier thuis en dat is ook onze kracht.’

(Nabije) toekomstplannen

De horecaman staat nooit stil met ondernemen en heeft genoeg nieuwe ideeën voor het feestbedrijf de Grote Keizer. Na de zomervakantie gaat het wereldrestaurant werken met diervriendelijke producten, als beter leven vlees en vis, scharrelvlees en biovlees. ‘We zijn ook één van de eerste wereldrestaurants die dit doorvoeren’, aldus Roland. ‘Daarnaast wordt er komende winter een nieuwe wipe-out voor volwassenen gebouwd waar mensen vanaf het nieuwe lenteseizoen gebruik van kunnen maken. Verder willen we zien hoe we in de toekomst zuiniger met energie om kunnen gaan. Op ons dak plaatsen we zonnepanelen en we zijn bezig met aardwarmte, zodat gas straks overbodig wordt.’

Telefoon als kantoor

Roland is een bezig baasje, hij heeft meerdere bedrijven en werkt zeven dagen per week. Naast de Grote Keizer bezit Roland in Leeuwarden Computer Expert, groothandel Horeca Expert, Bar Bascule en in Bolsward grand café de Wijnberg. In elk bedrijf heeft hij een bedrijfsleider, omdat hij niet overal aanwezig kan zijn. Hij kan dan ook niet zonder zijn telefoon. ‘Ik kan er niets eens een minuut zonder, lacht Roland. ‘We hebben een bedrijf met korte lijntjes en geen managementstructuur. Alles loopt via de bedrijfsleider en via mij. Verder hebben we geen overleg, alles gaat via de telefoon.

Ik krijg tot half vier ‘s nachts toe berichtjes of filmpjes over wat er aan de hand is, wat er moet gebeuren, of over wat er gebeurd is. Ik ben wel heel afhankelijk van de telefoon, die zit vast aan mijn hand, lacht hij. Soms is het wel druk, maar ik bespaar op deze manier ook tijd. We hebben een groepsapp over belangrijke zaken, zoals het afsluiten van de bedrijven. En als er iets stuk is, gaat dat op de app en kan ik dat een dag erna regelen. Zonder telefoon zou ik het niet kunnen doen op deze manier. Ik ben geen kantoorzitter, mijn telefoon is al jaren mijn kantoor. ‘ Daarnaast is hij blij met de hulp van zijn vader. ‘Mijn vader is een gepensioneerde ondernemer en helpt mij elke dag, we zijn een goed team. Hij helpt mij waar nodig is.’

Impact brand

In 2014 kreeg Roland te maken met een nare ervaring, nadat er brand ontstond bij Bar Bascule. ‘Dat was heel heftig, ik had ik niet verwacht dat het zoveel impact zou hebben. Er kwam toen heel veel op me af. Ik wilde gelijk binnenkijken en iedereen mocht dat, behalve ik en dat was gek. Ik mocht mijn eigen pand niet meer in, omdat eigenaren kennelijk altijd eerst als verdachten wordt beschouwd, dat is standaardprocedure. Dat vond ik een hele nare ervaring.’ Later pas mocht hij onder begeleiding van de politie naar binnen.

‘Het is hartstikke logisch dat de experts alles veilig willen stellen, maar als je eraan komt lopen ben je al helemaal ontredderd en als mensen je ook nog met een scheef oog gaan aankijken, dat vond ik wel naar. Het valt niemand te verwijten, maar ik werd er erdoor verrast. Misschien een beetje naïef. Het was allemaal wel goed verzekerd en alles is netjes afgehandeld. Ik heb niet meer in die vorm tegenslagen gehad. Ik ben heel tevreden over hoe het nu gaat in mijn leven: ik ben gezond en ook mijn ouders en mijn kinderen zijn gezond, dat is ook het belangrijkste. Ooit hoop ik meer vrije tijd te krijgen om vaker te gaan varen. Watersport is namelijk mijn grootste hobby.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *