Hamsterééén? Niet in dorpssupermarkt Albert Heijn Hardegarijp

De supermarkt; als één van de weinige soorten bedrijven momenteel een ‘sociaal uitje’ voor de thuiszitters onder ons. Daarom ook één van de weinige soorten ondernemingen die economisch gezien niets te vrezen heeft dit jaar. Maar ook de supermarkt staat voor niet-alledaagse uitdagingen en aanpassingen die in korte tijd gerealiseerd dienden te worden. We spreken Gerard van der Veen van de Albert Heijn in Hardegarijp over hoe zijn winkel er nu anders uit ziet dan normaal.

Alweer sinds 1996 zit deze supermarkt in Hardegarijp, eerst als C1000 en nu een prachtige, moderne Albert Heijn. ‘Wij zijn in die zin een echte dorpssupermarkt, dat we qua assortiment echt zijn aangepast op de samenstelling van de huishoudens van het dorp en hun behoeftes en interesses. In de stad vind je bijvoorbeeld vijf meter aan magnetronmaaltijden en hier hebben we vooral veel te maken met gezinnen.’

‘Ook in deze tijd gaat het allemaal gelukkig goed in de winkel. Klanten moeten uiteraard anderhalve meter afstand van elkaar houden en daarom verplicht een winkelwagentje gebruiken. Deze maken we schoon voor bij de winkel en dat levert hier allemaal eigenlijk geen problemen op. We werken  niet met éénrichtingspaden, zoals sommige andere supermarkten, omdat dat lastig te controleren valt en omdat ik niet wil dat mijn medewerkers klanten daar op zouden moeten aanspreken. Het blijft toch ook een kwestie van de eigen verantwoordelijkheid van iedere klant.’

‘Of we ook malle hamsteraars hebben meegemaakt? Nee, eigenlijk niet. Maar als al je wekelijkse klanten hier ineens beslissen om voor de zekerheid maar even een pak wc-papier extra mee te nemen, dan heb je dus wel heel snel een leeg schap!’

‘Gelukkig is nu eigenlijk alles wel weer normaal. Net als mijn medewerkers vandaag nog tegen elkaar zeiden; in het begin mijd je het heel erg om dicht in de buurt van klanten te komen en loop je in een grote boog om elkaar heen. Maar nu merk je dat veel mensen al een paar keer naar de supermarkt zijn geweest en niet ziek zijn geworden; dus het spannende is er wel wat af. Uiteraard blijft het heel belangrijk om goed om elkaar te denken en begrip voor de regels te blijven houden!’

‘Wij als Albert Heijn zullen de komende tijd extra aandacht aan de zogenaamde ‘Prijs Favorieten’ gaan besteden, omdat dit natuurlijk voor veel mensen economisch gezien ook een lastige tijd is. Dus blijf vooral naar uw Albert Heijn gaan, juíst in deze tijd!’

Foto: Marcel van Kammen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *