“Wouter van Schlichting Schoenen: Neem eens een kijkje in de keuken van de ondernemer”

Langzaam komt het openbare leven in Leeuwarden weer op gang. Uiteraard is het nog steeds de bedoeling om anderhalve meter afstand te houden, maar wat als je een winkel hebt waar dat soms wel érg lastig is? Op veilige afstand spreken we af met Wouter Blok, van Schlichting Schoenen. Hij vertelt hoe er in zijn winkel met de coronamaatregelen wordt omgegaan en hoe zelfs iets als een opruimingsactie wordt beïnvloed.

Ook voor Wouter was het begin van de coronacrisis even wennen en omschakelen. Naast een terugvallende omzet gaat ook het praatje met de klant nét even iets anders. In de eerste paar weken ging het met elke klant over (hoe kan het ook anders): het coronavirus. “Dat is voor de klant natuurlijk het eerste gesprekje, maar voor ons wel de tiende of twintigste keer”, lacht Wouter. “Het was natuurlijk wel leuk om al die verschillende verhalen te horen!”

Afstand proberen te houden

Waar het in een ‘normale’ winkel makkelijk is om de anderhalve meter afstand vol te houden, is het voor een winkel als Schlichting Schoenen wat lastiger. “Er kwam laatst een vrouw in de winkel die niet kon bukken, maar die moest haar schoen wel aandoen. Een andere vrouw zat in een rolstoel en kreeg haar kous niet uit toen ze een paar sandalen wilde passen. Ja, wat doe je dan? Je kan natuurlijk niet zeggen dat het dan maar niet doorgaat. Ook bij kinderschoenen is het lastig, want je moet goed meten. In het begin hebben we de ouders dat laten doen, maar je merkt dat er van je wordt verwacht dat wij het nu weer doen. Daarnaast komen wij bij het helpen aantrekken van schoenen ook niet in de buurt van het gezicht, dus dat scheelt al een heel stuk. De anderhalve meter is puzzelen, maar tot nu toe valt het wel mee. We slaan ons er goed doorheen.”

Geen idee van wat er speelt

Het is nog hier en daar behelpen voor de ondernemers. Veel hebben het moeilijk of zijn inmiddels al failliet gegaan. “Je leest op het internet wel berichten van mensen die zeggen dat dit ondernemersrisico is, of dat dit ingecalculeerd had moeten worden. Een slechte periode kan je natuurlijk altijd op inspelen, maar zoiets als dit is echt ongekend. De mensen die dat zeggen zijn allemaal mensen met een vaste baan en weten niet hoe het er aan toegaat. Ze zouden eens een kijkje moeten nemen in de keuken van een ondernemer, het is echt hard werken. Ik begrijp die onwetendheid wel, maar ik vind het wel lastig. Mensen hebben vaak geen idee van wat er speelt.”

“Als ik tegen een klant zeg dat sommige schoenen uit Spanje of Italië niet worden geleverd, vragen mensen waarom dat niet gebeurt. Wanneer ik dan uitleg dat er leveringsproblemen zijn vanwege de coronacrisis, snappen ze het wel, maar ze denken er niet over na. De fabrieken hebben meer dan twee maanden stilgelegen en moeten flink inhalen. Daarnaast is het productieproces van een schoen ook erg lang. Tussen het bestellen en het bevoorraadden kan soms wel vijf maanden zitten. Onze zomervoorraad is aardig op peil, maar voor de echte zomerartikelen is het nog afwachten wat we daarvoor binnen krijgen. We kunnen wel mensen blij maken, maar het moet niet twee maanden lang dertig graden worden. Dan heb ik een probleem”, lacht Wouter.

Foto: Marcel van Kammen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *