Stelling van de Week: de aanpassingen aan de fietsoversteek bij het station zijn niet genoeg

Afgelopen week kwam daar positief nieuws: de fietsoversteek bij het station wordt namelijk aangepast! In een bericht op Facebook vertelde de gemeente dat er een scherpe bocht in het fietspad komt, zodat fietsers moeten afremmen.

Ook worden er groene plantenbakken neergezet, om te zorgen dat fietsers niet kunnen afsnijden. De bakken zorgen er ook voor dat de automobilisten duidelijk zien waar de oversteekplaats is. Maar: is dat wel genoeg?

We hebben een tijdje geleden gevraagd aan jullie hoe veilig jullie het stationsgebied vinden. En daar kwamen veel reacties op! Maar zijn de initiatieven van de gemeente genoeg om het stationsgebied voldoende te beveiligen? Laat het weten in de reacties!

4 Reacties op “Stelling van de Week: de aanpassingen aan de fietsoversteek bij het station zijn niet genoeg”

  1. Naar mijn mening maakt het het probleem alleen maar groter. Zie je het al voor je? Fietsers komen ineens achter plantenbakken vandaan geschoten (want ze fietsen toch snel, hoe heftig de haak ook is. Wat het nog gevaarlijker maakt, is dat de automobilist het pad niet meer kan zien wat de fietser fietst. Die plantenbakken staan immers vol in het zicht. Daarnaast is elke uitwijkmogelijkheid voor fietser èn automobilist verdwenen door diezelfde plantenbakken. Èn als er een botsing plaatsvindt, is de kans ook nog eens groot dat de fietser (en auto, maar dat is vaak maar blikschade) in aanraking komt met diezelfde plantenbakken. Met vol ‘uitzicht’ kunnen automobilisten overstekende mensen niet eens ontwijken, laat staan met beperkt zicht. En zijn de auto’s niet het probleem? Als automobilisten niet uitkijken, richten ze veeel grotere schade aan dan fietsers en wandelaars. Ik begrijp werkelijk niet welke slimmerik dit plan heeft bedacht en sterker nog hoe dat in ’s hemelsnaam goed is gekeurd.

  2. Het zou kunnen werken, mede door de extra markeringen op het wegdek. Toch, als je een tijdje op de Stationsweg het autoverkeer staat te observeren, zal je zien dat de meeste bestuurders langs het station rijden. Ze hoeven daar dus niet te zijn en zouden dus prima via andere wegen hun bestemming kunnen bereiken. Maak de ruimte voor het station autoluw door keerlussen aan de oost- en westzijde met enkele parkeervakken te maken, zodat men trein- en busreizigers daar kan halen en brengen. Voetgangers en fietsers hoeven bij de oversteek dan alleen op elkaar te letten en op de stads- en streekbussen die daar wel langs blijven rijden. De Stationsweg was een tijdje geleden korte tijd afgesloten voor autoverkeer i.v.m. Bosk. Toen vond het autoverkeer ook prima zijn weg door het centrum.

  3. Ook op deze uitvoering heb ik mijn twijfels.
    Ik kom regelmatig in Groningen en als je daar de situatie bekijkt bij het station lijkt het qua verkeersintensiteit het zelfde (misschien zelfs wel drukker) en daar werkt het m.i. wel goed met verkeerslichten.
    Dus waarom hier niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *