Serious Request, ken jij het nog?

In 2013 kwam 3FM met haar glazen huis naar Leeuwarden om zoveel mogelijk geld op te halen voor Serious Request. Wat was het goede doel van dat jaar ook alweer? En wie zaten er in dat glazen huis?

Ieder jaar weer organiseerde NPO 3FM de goede doelenactie ‘Serious Request’. Hierbij werden enkele dj’s vijf of zes dagen zonder eten in het glazen huis opgesloten, met als doel om zoveel mogelijk geld voor projecten van Het Nederlandse Rode Kruis in te zamelen.

Dag en nacht draaiden de dj’s verzoeknummers voor luisteraars, in ruil voor een donatie. Daarnaast werden vele bekende Nederlanders uitgenodigd om het glazen huis binnen te treden en werden er gedoneerde zaken geveild.

Serious Request Leeuwarden

In 2013 was onze stad aan de beurt om het glazen huis in de stad te positioneren. De locatie is het Wilhelminaplein in Leeuwarden geworden. Giel Beelen, Paul Rabbering en Coen Swijnenberg waren de dj’s die in het glazen huis werden opgesloten. Dit gebeurde op 18 december en de deur werd door niemand minder dan Epke Zonderland op slot gedraaid.

Serious Request 2013 was een groot muzikaal succes: Racoon schreef het themalied ‘Shoes of Lightning’, het was het jaar van ‘Eat, sleep, rave, repeat’ en als klap op de vuurpijl werd ‘Tsunami van DVBBS & Borgeous’ daaraan toegevoegd.

Over die Tsunami gesproken; bij de slotfase van Serious Request sprongen er naar schatting 18.000 mensen op dit lied mee, en dat op de parkeergarage van de Oldehove. Door al deze springende mensen waren er vele trillende kerstbomen en huizen in en rondom de binnenstad, wat verdacht veel op een aardbeving leek. De trillingen hebben er zelfs voor gezorgd dat de kerkklok van de Oldehove stil bleef staan, best knap. Het is een wonder dat de parkeergarage niet is ingestort.

‘Let’s clean this shit up’

Op 11 juni 2013 maakte Eric Corton het goede doel van Serious Request 2013 bekend. In dat jaar was het doel om zoveel mogelijk geld in te zamelen voor kinderen die sterven aan diarree. Met dat geld kan het Rode Kruis nu voor schoon drinkwater, zeep en toiletten zorgen. Het motto van dat jaar was ‘Let’s clean this shit up’.

Eindbedrag

Op de cheque die de dj’s omhoog hielden, stond € 12.302.747! Dat was ruim € 50.000,- meer dan het jaar ervoor toen Serious Request in Enschede plaatsvond. Dus Leeuwarden heeft de hoogste opbrengst ooit behaald?

Nee, jammer genoeg niet. Enschede heeft haar eindbedrag later namelijk naar een eindstand van een kleine 14 miljoen bijgesteld, waardoor zij er met deze titel vandoor zijn gegaan. Toch staat Leeuwarden op de tweede plek, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat dit geld allemaal naar het goede doel is gegaan.

Foto: Serious Request Leeuwarden 2013 op Facebook

1 Reactie to “Serious Request, ken jij het nog?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *