Restaurant Minato: een paradijsje aan het water

Ken jij restaurants Minato en Nihon 88 al? Beide restaurants zijn paradijsjes voor liefhebbers van de Aziatische keuken! Beide restaurants zijn opgezet door de heer Chen. En we spreken met hem over de toekomst van Minato.

Eerst even een korte introductie over beide restaurants. Nihon 88 vind je op het Zaailand en is de originele naam voor Japan. Minato is later geopend, in 2019. Je vindt dit restaurant in het pand waar vroeger Lieuwherne zat, aan de Vrouwenpoort.

Speciaal plekje

Voor een restaurant aan het water is Minato overigens de beste naam. Minato is namelijk het Japanse woord voor ‘haven’. En dat is niet het enige mooie aan Minato: in een eerder interview vertelde de eigenaar (de heer Chen) aan ons dat de plek te mooi is om niets mee te doen.

“Het is een speciaal plekje voor zowel de inwoners van Leeuwarden als toeristen die met een bootje aanleggen. Bovendien kunnen gasten hier heerlijk genieten van de gerechten op de mooie terrassen”, vertelde hij toen.

Altijd gastvrij

Bij Minato is alles versbereid en geperfectioneerd door ruim dertig jaar ervaring. Iedereen is welkom in het restaurant. Of je nu samen uit eten gaat, met je familie of met je hele bedrijf komt eten: het personeel van Minato zorgt voor culinair genot, met gastvrijheid.

Op de website staat ook een bijzondere tekst. ‘Net zoals de zon ons elke dag warmte, gezelligheid en plezier brengt, willen wij dit onze gasten ook brengen met ons restaurant’. Chen heeft ons al eens uitgelegd wat hij ermee bedoelt: ‘Wij zijn altijd gastvrij, onze klanten zijn koning. Iedere bezoeker wordt hartelijk bediend en voelt zich hier thuis.’

Open, dicht, open, dicht

Minato is inmiddels drie jaar open, maar in die drie jaar is ook enorm veel gebeurt. We gaan het niet hebben over het coronavirus, maar daar heeft het team van Minato wel veel last van gehad. “We moesten dicht. Toen mochten we weer open, toen moesten we weer dicht, enzovoorts”, vertelt de heer Chen aan ons.

In de eerste paar jaar heeft het restaurant dus veel klandizie gemist en is het niet gelukt om een reputatie op te bouwen. En ook de komende tijd wordt het lastig, geeft de eigenaar aan. “Corona was natuurlijk een spannende tijd, maar nu met de gas- en elektriciteitsproblemen komt er een nieuwe crisis aan. Ook zijn de prijzen gestegen”, vertelt hij. “Het is voor alle horecaondernemers een moeilijke tijd.”

‘Ons best doen’

Wel ziet de eigenaar het positief in, geeft hij aan. “We doen nog steeds ons best. Onze vaste gasten komen wat minder, maar we zien wel meer jongeren en toeristen in de zaak. Als de markt weer wat aantrekt, komt het goed. Doordat we wegens corona steeds moesten sluiten, voelt alles ook een beetje als nieuw. En voor nieuwe bedrijven is het begin extra zwaar.”

Vooruitkijken durft dhr. Chen ook, geeft hij aan. “Volgend jaar komen we misschien met een nieuwe menukaart en veranderen we het deels. Maar: eerst moeten mensen ons echt leren kennen en ons eten proberen. Als dat goed is, komen ze ook terug! En wij doen natuurlijk ons best om al onze klanten tevreden te houden.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *