Online shoppen maakt winkeliers kapot

Weet je de etalage nog op het Cambuurplein waar stofzuigers met gezichtjes in stonden en vraag je je af waar het witgoedbedrijf is gebleven? Sinds maart dit jaar is witgoedbedrijf W.A.S (witgoed, accessoires, service) verhuisd naar een groter pand aan de Zwettestraat. Het is wel bikkelen voor de eenmanszaak, internet maakt veel kapot, maar eigenaar Harry Bruining ziet de toekomst toch zonnig in.

Van pijpenla naar megapand

Zeven jaar geleden begon Harry zijn bedrijf W.A.S (Witgoed, Accessoires, Service) aan het Cambuurplein en sinds maart dit jaar zit hij in een nieuw pand aan de Zwettestraat. ‘Aan de ene kant mis ik de gezelligheid van het winkelend publiek op het Cambuurplein en mensen die even langskomen voor een praatje. Maar ik merkte dat ik daar ook steeds minder tijd voor had. Het werd steeds drukker in de winkel. Ik heb drie jaar gezocht naar een ander pand, omdat mijn winkel te klein werd. Eerst zocht ik in de buurt van het Cambuurplein, maar ik kon daar niets vinden. Hoge huren en de meeste panden waren niet veel groter dan dat ik al had’, aldus Harry. Uiteindelijk vond hij een pand aan de Zwettestraat. Harry is super blij met het nieuwe pand. ‘Je kunt hier veel meer laten zien aan de klant. Qua oppervlakte is het zes keer groter dan de winkel aan het Cambuurplein en nu heb ik alle voorraad bij de hand. Anders moest ik vier keer op een dag naar de opslag. Mensen zijn aangenaam verrast als ze binnenkomen. In de winkel aan het Cambuurplein moest hij vaak even bij de klant weg die bijvoorbeeld voor een wasmachine kwam, om een klant te woord te staan die voor batterijen binnen kwam.  ‘Ik heb nu de keus gemaakt om een aantal producten af te stoten, zoals batterijen, vertelt Harry. ‘Ik verkoop nu alleen groot witgoed, stofzuigers, magnetrons en inbouwapparatuur.’

Sociale functie

Harry heeft altijd al iets voor zichzelf willen doen. ‘Ik ben twintig jaar vertegenwoordiger geweest en heb veel winkeliers bezocht. Ik vond juist die rol leuk door de omgang met mensen. Ik heb voorbeelden gezien van winkeliers die in volksbuurten zaten en die daar best wel een rol hadden in de gemeenschap, vooral voor de ouderen en de mensen die slecht ter been zijn. Ik wilde graag dat mijn winkel ook een sociale functie zou hebben. Ik vind het heel belangrijk om betrokken te zijn bij mijn klanten. Het is ook mijn rol als vertegenwoordiger geweest. Ik kwam vaak bij dezelfde mensen terug en dan is het ook fijn om te weten dat als de dochter is getrouwd of een kleinkind is geboren dat je daar nog even naar vraagt. Het is ook prettig als je ergens binnenkomt dat je herkend wordt. Als winkelier maak ik veel mee met klanten, zieke mensen of mensen met veel tegenslag, zoals de vrouw van een klant die parkinson heeft en was gevallen. Haar man kwam hier wastips vragen, omdat hij niet wist hoe hij moest wassen. Die generatie is nog van dat de vrouw de was altijd deed.’ De ervaring leert dat ik nog steeds van mening ben dat er altijd een rol voor de zelfstandige winkels is weggelegd, als de mensen het je maar gunnen en de weg naar je weten te vinden.’

Internetverkoop slechte zaak voor winkeliers

‘Ik merk dat de nieuwe generatie vaak apparaten via internet bestelt’, zegt Harry. ‘Als winkelier heb ik daar veel last van. Het is niet alleen de klant die je kwijtraakt, maar ook de prijzen die enorm onder druk staan. Als ik geluk heb, zegt de klant dat hij het apparaat op internet goedkoper heeft gezien. De meeste mensen horen mijn verhaal aan, gaan er over nadenken of ze moeten nog even meten en kopen het apparaat vervolgens via internet. Het internet maakt heel veel kapot. Iedereen dacht dat het kopen via internet wel af zou nemen, maar het gaat nog steeds door. Het grootste gedeelte van de wasautomaten wordt op dit moment online verkocht. Waarvan iedereen tien jaar geleden nog zei dat het onmogelijk was en dat het niet zou gebeuren, heeft het internet al een marktaandeel heeft van 54 procent. Mensen verwachten de Coolblue of Bol.com prijzen, maar de service daarna is veel belangrijker. Helaas kijken mensen daar niet altijd naar. Men kijkt naar dat moment naar de prijs, die ze na een week alweer zijn vergeten. Maar als er een probleem ontstaat, zoals verkalking van de kraan, moet het wel opgelost worden en dan is de klant duurder uit door het aanschaffen van een nieuwe kraan en de voorrijkosten.’

Kopen via WhatsApp

‘De combinatie van online en social media daar kun je op inspelen, zeker als eenmanszaak’, aldus Harry. ‘Ik verkoop via de telefoon, WhatsApp en op Facebook beantwoord ik veel praktijkvragen. Via de telefoon en de app overleggen we dan met de klant om een apparaat te regelen en sturen we foto’s van apparaat. Ook als er iets kapot is of als ze een onderdeel nodig hebben, kan de klant een foto sturen.’

Nieuwe openingstijden

Sinds 1 juni heeft de winkel nieuwe openingstijden. Op de zon- en maandagen is W.A.S gesloten. De resterende dagen opent de winkel om 12.00 uur. Hierdoor ontstaat er in de ochtenduren meer tijd om te bezorgen. Wat ook steeds meer voorkomt is dat Harry ‘s ochtends naar klanten gaat om inbouwsituaties te bekijken of dat een gaskookplaat vervangen kan worden door een inductiekookplaat. Als de klant overdag niet thuis is, bezorgt Harry na 17.30 of op zaterdagmorgen. Ook zaterdagmiddag om 17.00 uur, bezorgt Harry vaak, zodat de klant in het weekend nog kan wassen. In zijn vrije tijd sport Harry veel: kaatsen, wielrennen en naar de sportschool. ‘Het is belangrijk om fit te blijven. Mijn werk vergt veel van het lichaam en dan merk ik wel dat ik geen dertig meer ben’, zegt Harry lachend. ‘Ik kijk er naar uit dit de komende jaren op deze manier vol te houden. En ik ben trots op mijn nieuwe mooie winkel met een groot (inbouwapparatuur)assortiment een alle grote witgoedmerken. Ik ga voor tevreden klanten’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *