Onder leiding van de vijfde generatie Boomsma worden oude tradities gekoesterd en nieuwe ambities gerealiseerd

Boomsma Distilleerderij werd in het jaar 1883 opgericht in Leeuwarden en is vooral bekend van de ‘Oud Friesche’ Beerenburger. Inmiddels leunt de distilleerderij op drie verschillende pijlers in het drankensegment. Zo is er de loot met de bekende jenevers, Beerenburger en andere traditionele dranken, het succesvolle segment buitenlands gedistilleerd met bekende labels als Glenn Talloch Whisky, Eshjærg Voda en Old Captain Rum en sinds de jaren zeventig is Boomsma ook actief als importeur van circa 300 kwaliteitswijnen.

In tegenstelling tot de meeste andere distilleerderijen is Boomsma nog altijd een zelfstandig familiebedrijf. Saskia en Chantoine Boomsma (foto), de vijfde generatie binnen het bedrijf, hebben grootste plannen met de distilleerderij. Er wordt vooral veel tijd geïnvesteerd in het experimenten met de nieuwe distilleerketel welke een inhoud heeft van maar liefst 2.500 liter. Momenteel wordt de installatie uitgebreid getest en afgestemd op de eeuwenoude recepturen van het familiebedrijf om zo optimaal mogelijk te kunnen produceren.

Het afgelopen jaar lanceerde Boomsma al enkele opvallende nieuwe dranken. Saskia Boomsma: ‘Met de bescheidenheid die bij een familiebedrijf past, willen wij de komende periode nog meer uitbreiden en ontwikkelen. Chantoine en ik zijn samen met het Research & Development team verantwoordelijk voor het bedenken van nieuwe dranken.’ Het eerste product dat afkomstig is van de nieuwe koperen ketel is Esbjærg Vodka Copper Edition. Chantoine: ‘Een bijzondere vodka gemaakt van zuivere graanalcohol. Distillatie in kleine batches in koper zorgt voor een bijzonder pure en ultra zachte smaak.’

Afgelopen juni is het tweede nieuwe product gelanceerd: Boomsma Dry Gin. Een product waar lange tijd over na is gedacht en helemaal past binnen het assortiment van Boomsma. De vierkante fles met eigenzinnige logo is een knipoog naar de jaren ’20 en symboliseert de rijke geschiedenis van het bedrijf, terwijl het design niet misstaat in de meeste hippe bars van dit moment. Design is belangrijk, maar toch komt de smaak voor Saskia en Chantoine Boomsma op de eerste plaats, vooral in een tijdperk waarin de ginkaart soms groter is dan de wijnkaart. Saskia: ‘In de Dry Gin worden maar liefst 12 kruiden verwerkt die ook voorkomen in onze traditionele kruidenbitters. Onder andere engelwortel, gentiaan, gezegende distel, zoethout, duizendguldenkruid en laurier komen terug in de Dry Gin.’ Het resultaat is een aromatische gin waarin vooral citrus en jeneverbes goed te ruiken zijn. De smaak is vol, rijk en zacht met een lange, kruidige afdronk.

Meer weten over de producten van Boomsma of de historie achter dit prachtige familie bedrijf? Je bent van harte welkom in het Boomsma Distilleerderij Museum!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *