Kunst aan het woord met illustratief ontwerper Wytse Sterk

45 jaar
Geboren in Sneek
Illustratief ontwerper
Gescheiden

WAAR MOETEN WIJ JOU VAN KENNEN?
“Mijn collega’s grappen wel eens dat je een Wytse-speurtocht door Leeuwarden kunt doen. Ik heb bijvoorbeeld de logo’s voor King Kong Records, skateshop Er-rol, de galerie van Roy Schreuder Sidewalk Gallery, Barbershop Stay Sharp en Speciaalbier café De Markies gemaakt. Er hangen wat T-shirts met mijn design bij The SainT en ik heb het etiket voor het bier van Grutte Pier gemaakt. De eerste LP en twee logo’s van Broken Brass Ensemble ook!”

WAAR BEN JE OPGEGROEID?
“Sneek! Toen ik achttien was, ben ik naar Groningen verhuisd voor de kunstacademie.”

WAT WILDE JE VROEGER WORDEN?
“Ik wist al heel jong dat ik iets met vormgeving wilde doen en naar de kunstacademie wilde. Ik had tekenen als eindexamenvak en op de basisschool maakte ik al kerstkaartjes en ontwierp ik met wrijfstickers mijn visitekaartjes.”

HOE BEN JE IN DIT VAKGEBIED BELAND?
“Ik tekende dus altijd al. Toen ik eens langs het rockcafé in Sneek liep, zag ik het getekende logo en wist ik ‘dat is wat ik later ook wil gaan doen’.”

WIE IS JOUW IDOOL?
“Ik heb veel verschillende idolen. Van Rinto Bekkema, een tatoeëerder, heb ik veel geleerd. Ook kunstenaars als Banksy, het collectief Broken Fingaz, Shepard Fairey van Obey en posterontwerpers uit het buitenland vind ik erg gaaf. Ik zeg altijd: laat je inspireren door anderen! En maak daar je eigen ding van. Het gaat om jouw verhaal en jouw visie.”

WAT VIND JE VAN HET LEEUWARDER CULTUURBELEID?
“Ik zit daar eigenlijk niet echt in. In 2018 had ik hoge verwachtingen en de aanloop daar naartoe heb ik hele toffe dingen mogen doen. Maar nu, ook tijdens corona, krijgen veel culturele instellingen geen subsidie meer. Ik ben bang dat er veel ten onder gaat.”

WAT IS JE BESTE HERINNERING AAN LEEUWARDEN CULTURELE HOOFDSTAD 2018?
“Ik heb met Stefan (Sloot) en Jelle (van Gosliga) als Cowboy Killers en met kunstenaars uit Rotterdam en Duitsland gewerkt aan ‘Windowlicker’. We hebben in samenwerking met de Popfabryk leegstaande winkelpanden in Leeuwarden een ‘nieuw gezicht’ gegeven door op de ramen te gaan zeefdrukken. Dat was super om te doen!”

WAT IS JE MEEST FAVORIETE KUNSTWERK IN LEEUWARDEN?
“De Love fontein, van Jaume Plensa.”

ALS JE MOET KIEZEN: EEN JAAR LANG GEEN KUNST MEER MAKEN OF NOOIT MEER SEKS?
“Ja, geen idee… Als ik, toen ik jong was, op vakantie niets kon tekenen of ontwerpen, werd ik heel erg chagrijnig. Ik moet wel kunnen blijven maken, anders ben ik niet happy. Ik heb hier geen eenduidig antwoord op! Haha.”

WAT IS JOUW GROOTSTE ONZEKERHEID?
“Niet gezien worden, denk ik. Of nou ja, dat je werk niet gezien wordt. Ik kan niet iets maken dat door iedereen leuk of mooi gevonden wordt, maar je hoopt toch dat je boodschap gezien wordt en overkomt. Ik denk dat dit wel een van de dingen is. Niet gezien of erkend worden, want anders is alles voor niets.”

WAT ZIJN JE PLANNEN VOOR DE TOEKOMST?
“Ik denk dat het voor iedereen wat onzeker is, in deze coronaperiode. Ik ben wel gaan inzien hoe kwetsbaar je als zzp’er bent. Je bent toch afhankelijk van bepaalde sectoren en opdrachtgevers en als die wegvallen… Wat moet je dan doen? Het daagt ook weer uit! Ik plan niet heel ver vooruit, maar zou wel graag meer met zeefdrukken willen doen. Ook workshops geven lijkt me leuk, maar daar ben ik nog niet over uit.”

Foto: Astrid van Sterkenburg Photography

2 Reacties op “Kunst aan het woord met illustratief ontwerper Wytse Sterk”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *