Compion: meer over je doelgroep te weten komen

Tegenwoordig wordt veel online geregeld en door de pandemie is dat nog meer in een stroomversnelling gekomen. Je klant winkelt nu meer online dan offline. Als je als ondernemer (nog) niet de stap naar online hebt willen maken, is het daar nu toch echt wel de tijd voor.

Hoe val je zowel online als offline goed op met jouw bedrijf, tussen alle andere bedrijven? We zitten met Geert Kuurstra van Compion om daar meer over te weten te komen.

Waarom is communicatie belangrijk?

“Als communicatiebureau helpen wij bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Dit kunnen zowel andere bedrijven als consumenten zijn. Communicatie is belangrijk, omdat je anders als bedrijf gewoon wegvalt tussen alle boodschappen die je maar ziet op social media, kranten, tv of mond-tot-mondreclame. Als je daar niet zichtbaar bent, hoe kan je doelgroep dan weten dat je bestaat? Jouw boodschap moet herhaald worden zodat je doelgroep weet wat je doet. Als je één keer iets communiceert dan vergeten ze het weer. Een boodschap moet gemiddeld twaalf keer herhaald worden, wil iemand het onthouden. Je moet duidelijk aangeven wat je kan oplossen voor de problemen van je doelgroep. Daar helpen we bij.”

Het meest voorkomende probleem

“Bedrijven komen vaak bij ons met vragen zoals “ik wil een webshop” of “ik wil meer omzet”. Wij gaan dan eerst na waarom de ondernemer deze vraag stelt. Wat zit er achter deze vraag? Waarom voldoet de oude site bijvoorbeeld niet? En waarom is die omzetverhoging nodig? Vaak zien we dan dat de organisatie niet goed scherp heeft wie haar doelgroep eigenlijk is. Waar lopen ze? Waar winkelen ze? Waar bezoeken ze beurzen? Welke website bezoeken ze? Welke zoekwoorden gebruiken ze? Heb je dat niet scherp, dan kun je nog zoveel communiceren zonder je doel te bereiken. Je schiet met hagel.”

Hoe gaat de eerste interactie met jouw klant?

“We beginnen daarom echt bij het begin. Waarom besta je als bedrijf, wie ben je, wat doe je en waar ben jij goed in. Dan kijken we wie je doelgroep is. Dus welke groep wil je helpen of iets verkopen en dan brengen we die doelgroep uitgebreid in kaart. Wat hebben zij voor informatie nodig om te beslissen om jouw klant te worden? Zijn dat meningen van anderen, je portfolio, bewijs van kwaliteit en/of misschien een scherpe prijs? Vervolgens kijken we naar de kanalen waarop je doelgroep zit. Dit verschilt nogal per leeftijd. Hebben we dat ook scherp, dan weten we welke boodschap we moeten communiceren en via welke kanalen we dat doen. Niet schieten met hagel, maar doelgerichte communicatie.”

404 minuten campagne

“Mede door de grote vraag naar online communicatie, hebben wij als bedrijf een groei door mogen maken. Daar zijn we dankbaar voor en we delen daarin graag uit. Het lijkt ons daarom mooi om een avond over te werken met het hele team en die uren in te zetten voor een regionaal goed doel om deze kosteloos verder te helpen. Dit kan een social strategie zijn, verbetering in de huisstijl of bijvoorbeeld het optimaliseren van de website.”

En waarom 404?

“Het is een internetgrapje. Als een webpagina het niet doet dan zie je vaak een 404 pagina.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *