Alfred ‘Wise Man’: De man achter Jumbo Leeuwarden Wisman

De eigenaar van Jumbo Leeuwarden Wisman Cambuurplein is totaal niet de persoon die je zou verwachten achter de bekende franchiseformule. Het is een man die op vakantie met krokodillen gaat zwemmen. True story. Tijdens een interview met eigenaar Alfred, geeft hij zijn mening over verschillende gedragspatronen die mensen dit jaar laten zien. Laten we samen in de ‘mind’ van Alfred springen.

Supermarkt als eerste levensbehoefte

“De overheid heeft er bewust voor gekozen: supermarkten moeten openblijven, omdat wij levensmiddelen verkopen. Op het moment dat je dat dicht gaat gooien, gaan mensen rare dingen doen. Stel je bent thuis en je hebt geen eten meer. Je hebt twee kinderen, dan zal ik zeker stelen. Survival of the fittest!”

Hamsteren voor toiletpapier

“Mensen gingen hamsteren. Wie gingen met name hamsteren? Dat verschilt enorm qua nationaliteit en culturele achtergrond. Mijn broer heeft een half jaar op Bonaire gewoond. Als hij wilde eten, dan ging hij naar de supermarkt en bepaalde hij daar wat hij ging eten. Nederlanders maken thuis een lijstje, gaan dan naar de supermarkt en dat is er dan ook allemaal. Maar op bijvoorbeeld Bonaire zie je dat niet. Ze kijken er gewoon anders ernaar. Dat is de mindset van de klant.”

Generatieverschil

“Ook qua generatie is het heel verschillend. Als je het consumentengedrag van nu met vroeger vergelijkt, is het anders. Je hebt de millennials en de babyboomers. De babyboomers gaan twee keer in de week naar de supermarkt en verlaten de winkel met een gevulde kar. Studenten kiezen meestal om vier uur nog wat ze moeten eten, terwijl babyboomers exact weten wat zij iedere dag gaan eten. Er is echt een grote verandering in het koopgedrag van de consument. Je ziet vooral dat het tussen 16.00 en 19.00 uur steeds drukker wordt. Thuisbezorgd speelt daar op in en is in de nabije toekomst een concurrent van de supermarkt.”

Toekomst van Jumbo

“De supermarkt zal in de toekomst zeker veranderen. Als we tien jaar verder zijn, hebben we gewoon keukens in de winkel om klanten de koning of koningin te laten voelen. Jumbo heeft niet voor niets La Place, een restaurantketen, gekocht. De reden is om de ‘know how’ van La Place in Jumbo te gooien. Jumbo is nu ook bezig om de Hema te kopen.”

Invloed van corona

“Corona heeft het leven van iedereen op zijn kop gezet. Mensen begrijpen het ook niet. Met name jongeren begrijpen het niet. En dat is begrijpelijk. Hoe kan je nou zeggen dat ze wel naar school mogen en dat ze met dertig personen in de klas mogen zitten en dat ze ’s avonds geen feestje mogen houden? Dan reageren mensen met ‘belachelijk asociaal die studenten’.”

Hoe gaat het met de anderhalve meter?

“Als je op de securitycamera’s kijkt, vraag je je soms af, is dat anderhalve meter? Garanderen kunnen we niet. Daarom hebben we er veel moeite mee dat de overheid zegt dat het dragen van een mondkopje een dringend advies is, daar kan ik niks mee. Het zou makkelijker zijn als de overheid het verplicht zou maken. Dat is het probleem van Nederland. Als je tegen een Nederlander zegt, spring op een stoel, dan vraagt de Nederlander waarom? Een Belg of een Duitser doet dat. Dat is het verschil! Daarom is Nederland ook welvarend geworden, want Nederlanders zijn ondernemende mensen. Dat heeft voordelen en dat heeft nadelen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *