Ynbusiness: Gratis advies om je bedrijf sterker te maken

De wereld verandert iedere dag door covid-19. Vooral voor bedrijven is het dit jaar ‘survival of the fittest’ en daarom moet je blij zijn dat een bedrijf als Ynbusiness bestaat. Als je gratis advies wilt zodat jouw bedrijf verder groeit, raden we je zeker aan om hier eens langs te gaan. In dit interview met Henk Split, sectorspecialist Food, kom je meer over Ynbusiness te weten.

Hoelang bestaat Ynbusiness al?

“Ynbusiness bestaat ongeveer vier jaar. Het idee is ontstaan vanuit een brainstormsessie tussen overheden, kennisinstellingen en het bedrijfsleven. De vraag ‘Hoe zorgen we voor een groei en innovatie in de provincie’ en in vervolg daarop de vraag ‘Hoe helpen we de ondernemer met een gezond rendement te groeien’, stonden centraal. Het bleek dat ondernemers behoefte hebben aan een onafhankelijk klankbord met kennis van zaken en een goed netwerk.”

In het kort, wat zijn de bezigheden van Ynbusiness?

“Wat wij voornamelijk doen is het midden en kleinbedrijf in Friesland ondersteunen op het gebied van groei, innovatie, businessmodellen, internationaal zaken doen en financieringsvraagstukken. We focussen ons hierbij op verschillende bedrijfstakken. Zo hebben we Food & Retail, waar ik mij mee bezig houd en daarnaast hebben we specialisten die ervaren zijn in de Recreatie & Toerisme, Industrie, Agri, Internationaal ondernemen en Financieringen.”

Hoe is de groei in innovatie het afgelopen jaar in Friesland?

“Corona heeft het sommige bedrijfstakken natuurlijk erg moeilijk gemaakt. We helpen hen onder andere met inzicht in regelingen die voor hen relevant zijn en helpen bij het zoeken naar nieuwe businessmodellen. Maar daarnaast spreken we ook mensen die juist door deze tijd mogelijkheden zien en met nieuwe ideeën komen, die willen groeien en die zich afvragen hoe zij hun bedrijf beter kunnen maken. Met beide gaan we uiteraard graag de gesprekken aan om te helpen!”

Hoe zie jij als Food- en Retailspecialist wat er met de horeca aan de hand is ? Probeer je hen extra steun te geven?

“Natuurlijk! Maar het is niet alleen de horeca die zwaar getroffen is. Ook de ketens achter de horeca. Als de horeca gesloten is heeft dat bijvoorbeeld gevolgen voor de groothandels, de aardappelverwerkers, de verpakkers en uiteindelijk ook voor de boeren die aardappelen poten als hoofdactiviteit hebben. Wat we proberen is om samen met bedrijven naar nieuwe afzetmogelijkheden te zoeken of een nieuw (tijdelijk) verdienmodel. Zo zouden boeren bijvoorbeeld rechtstreeks aan de foodretail kunnen leveren, een segment waar het nog wel goed gaat.”

Lokaal in de spotlight

“Binnen retail zie je op dit moment een aantal veranderingen. Allereerst is er meer aandacht voor het lokale product en de lokale verkoper. Veel consumenten kopen de goederen het liefst zo dicht mogelijk bij huis en mijden de drukkere binnensteden. Er wordt meer functioneel geshopt in plaats van het funshoppen. Een voorbeeld hiervan is dat er vanuit de binnenstad van Leeuwarden een verschuiving lijkt plaats te vinden naar wijkwinkelcentra zoals Bilgaard.”

Van bricks naar clicks

“Daarnaast zie je een verschuiving van ‘bricks naar clicks’. Dat is een verschuiving die, ook als de wereld weer naar het oude normaal zou gaan, nooit terugkeert op het oude niveau. Dat zeggen we ook tegen ondernemers. Zorg dat je de stap maakt naar digitalisering, open je eigen webshop of sluit aan bij bestaande platformen. Op die manier behoud je omzet en bewerkstellig je wellicht extra groei.”

Wat wil je ondernemers nog meegeven?

“Wil je overleven, dan moet je mee veranderen. Nieuwe ingangen, nieuwe manieren van verkopen, nieuwe doelgroepen aanboren, andere assortimenten en wellicht zelfs een compleet nieuw businessmodel. Ondernemers die stil blijven staan en er op vertrouwen dat de verkoop van hun bedrijf vaak in combinatie met verkoop van het vastgoed uiteindelijk voldoende oplevert om rustig te kunnen leven, vergissen zich in de meeste gevallen.”

“Neem alleen al de afwaardering van veel winkelvastgoed door de toenemende leegstand. Dat betekent dat je voortdurend na moet denken over waar je staat, waar je naar toe wilt en hoe je daar kunt komen. Koers en strategie uitzetten en regelmatig bijsturen om je doelen te bereiken… En daar helpen wij graag bij.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *