Tunnels, tunnels en nog eens tunnels: dit is wat er volgens jullie bij het station verbeterd moet worden

Een aantal dagen geleden vroegen wij jullie wat er verbeterd kon worden rondom het stationsgebied. En daar kwamen veel reacties op.

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels lezen we veel terug in de reacties. Een tunnel voor fietsers, een tunnel voor voetgangers, maar ook een tunnel voor auto’s komt voorbij.

Over hoe de tunnel eruit moet komen te zien is niet iedereen het eens. De ene tunnel moet een fietsgeul hebben, de andere tunnel moet alleen toegankelijk zijn voor auto’s en weer een ander vindt een tunnel te duur.

Van verkeerslicht tot knipperbol

Er zijn meerdere (en creatieve!) oplossingen gegeven. Zo kwam Truus met het idee om knipperbollen neer te zetten en opperde Hillie om de bushalte voor het uitstappen te verplaatsen naar het busstation.

Een aantal keer kwam het idee voor verkeerslichten voorbij. Sommigen vonden het een goed idee om het hele stationsgebied autoluw te maken. Waar bijna iedereen het wel mee eens was, was het feit dat de voorrangstekens beter aangegeven moeten worden.

Hoe dan ook: iedereen is het er mee eens dat er verbeteringen nodig zijn. Maar wat precies? Daar moet nog goed over worden gediscussieerd. Misschien leest de gemeente mee en zien we bij het stationsgebied binnenkort weer wat aanpassingen.

8 Reacties op “Tunnels, tunnels en nog eens tunnels: dit is wat er volgens jullie bij het station verbeterd moet worden”

  1. Tunnel onder de weg door voor de fiets brommer en voetgangers zodat de auto’s normaal door kunnen rijden en de bussen zodat er minder files komen !

  2. Geen verkeer meer. Alleen ov en fietsers en voetgangers nog. En meer groen voor het station dus bomen en mooie borders. Scheelt een hoop warmte in de zomer.

  3. Jullie hebben een goede foto bij het artikel geplaatst. Ik zie al 2 foute gedragingen, en daar begint het eigenlijk altijd mee: gebruik het plein zoals het bedoeld en ingericht is.
    1: een fietser op de zebra.
    2. Een voetganger die vlak naast de zebra, ook nog schuin, oversteekt.

    1. Dit zijn daar helemaal geen “foute gedragingen”. Dit hele gebied is door de gemeente benoemd als “shared space”(dit staat ook aangegeven op de verkeersborden daar). Dus voetgangers en fietsers hebben in principe daar voorrang en mogen overal waar ze willen oversteken. Dat zebrapad ligt daar alleen maar omdat de gemeente later pas bedacht dat zo’n shared space concept natuurlijk totaal niet werkt daar en ligt er ter indicatie. Maar in principe mag iedereen daar lopen/fietsen/rijden waar ‘ie maar wil…

  4. Mijn mening is dat de verkeerssituatie onveilig en onoverzichtelijk is. Er is veel teveel verkeer.
    Geen doorgaande route meer voor auto’s. Wel station bereikbaar houden met een rotonde of zo. En duidelijke verschillen tussen plek voor voetgangers, fietsers en andere voertuigen. Ik vind shared space in onze stad geen vooruitgang, zeker niet met e-bikes. Voor oudere mensen is het een chaos.

  5. Een tunnel is geen verkeerd idee. In Assen reden de auto’s eerst ook voor het station langs. Daar is een tunnel geplaatst waardoor alles stukken veiliger is geworden

  6. Duidelijkere scheiding van voetganger- en fietsverkeer. Voetgangers blokkeren vaak fietsers door gewoon in het midden (nou, overal eigenlijk) van ‘de’ weg te lopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *