Ondernemen in de coronacrisis: aan het woord Evert-Jan van den Hoed, eigenaar van Roast

“Vanochtend werd ik net zoals de afgelopen weken onrustig wakker. Onrustig, maar vastbesloten om alles uit deze dag te halen. Na mijn hardlooprondje keek ik op mijn telefoon en ik had een bericht ontvangen ‘Gefeliciteerd met het 3-jarig bestaan van Roast!’. Op dat moment realiseerde ik mij dat ik daar de afgelopen tijd geen seconde mee bezig was geweest en er zelfs op deze dag daar niet aan had gedacht.”

Een rollercoaster

”Toen op zondag 15 maart bekend gemaakt werd dat alle horeca per direct zijn deuren moest sluiten, begon net zoals voor vele anderen ook onze rollercoaster. Dat de horeca dicht moet is volledig terecht, ook al brengt dit ons in een zeer lastig pakket. Deze crisis gaat veel verder dan alleen ons bedrijf, het treft ons allemaal. Iedereen zal dan ook zijn of haar steentje moeten bijdragen om hier weer bovenop te komen.”

”Op medisch gebied kunnen wij ‘niets’ toevoegen, behalve ons houden aan alle gestelde richtlijnen vanuit het RIVM. Waar mensen in het ziekenhuis vechten voor mensenlevens, vechten wij op dit moment voor het voortbestaan van het bedrijf en daarmee ook voor een klein stukje van de economische maatschappij. Hoe wij als bedrijf deze crisis doorkomen en waar we staan zodra we weer open mogen, is allemaal onduidelijk. Het enige wat zeker is, is dat er totaal geen zekerheden zijn en dat voor ons stilzitten geen optie is. Dit betekent dat we onszelf opnieuw moeten uitvinden, kijken naar wat er wel kan en waar nieuwe mogelijkheden liggen. Dit kan en doe ik niet alleen en ik heb hier nu meer dan ooit de hulp van mijn team bij nodig! Ik heb de belofte haar hen toegemaakt dat er niemand ontslagen wordt en dat alle salarissen doorbetaald worden, maar dat ik nu meer dan ooit hun inzet en commitment nodig heb.”

Van restaurant naar bezorg- en afhaalservice

”Als ik vandaag terugkijk op de afgelopen drie weken ben ik trots op mijn team en wat wij in deze weken hebben weten te bereiken. Wij zijn geswitcht van een restaurant waar de focus volledig ligt op het serveren van eten en drinken bij ons in het restaurant en cocktailbar naar een afhaal- en bezorgrestaurant. Ik kan je vertellen dit is een complete andere discipline dan wat wij ‘normaal’ doen.”

”Normaal sta je vanuit de keuken of bar binnen dertig seconden met de bestellingen aan een tafel. Nu moet je alles inpakken en met de fiets, scooter of auto naar het adres toe. Je bent minimaal tien minuten onderweg. Ook de gerechten die we serveren zijn tijdelijk aangepast. De keuken van Roast is gebaseerd op de klassiek Franse keuken met een moderne twist, de gerechten worden zo bereid dat wanneer de laatste hand van de chef eraan gelegd is deze geserveerd en opgegeten moet worden. Deze gerechten zijn totaal niet geschikt voor thuisbezorging. Het assortiment is hier tijdelijk op aangepast en valt nu meer in de categorie barbecue-grill. Je kunt het vergelijken met voetbal en zaalvoetbal. Het spel is in de basis hetzelfde, maar de regels zijn compleet anders.”

Roast bij de Jumbo

”Naast het bezorgen van gerechten hebben we ook een samenwerking opgezet met de Jumbo Supermarkt op het Cambuurplein. De supermarkten draaien op dit moment volop en ze hebben extra mensen nodig om alles ‘soepel’ te laten verlopen. Een aantal van onze mensen werken daar op de piekmomenten mee om het Jumboteam te versterken. Maar dat is nog niet alles, in dezelfde supermarkt zijn sinds deze week een aantal Roast producten te verkrijgen. Onze pulled chicken, hotdogs en Roast kippen liggen hier nu in de schappen, waardoor je ons zelfs tijdens het boodschappen doen niet hoeft te missen.”

”Hoe lastig de situatie nu ook is, toch merk ik dat er ook veel nieuwe mogelijkheden ontstaan en dat er nieuwe deuren worden geopend. Ik ervaar een enorme welwillendheid van de mensen om ons heen om hier ‘samen’ uit te komen. Met de hulp van onze leveranciers, onze gasten en ons team staan we waar we nu staan. Is het op dit moment genoeg? Nee, maar het is een mooi begin!”

2 Reacties op “Ondernemen in de coronacrisis: aan het woord Evert-Jan van den Hoed, eigenaar van Roast”

  1. Dag Evert-Jan,
    Ik heb groot respect voor de wijze waarop jij
    omgaat met deze crisis. Samen met jouw team bouw je aan iets moois wat ze nooit zullen vergeten.
    Diepe buiging.
    Groet, Douwe Zwart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *