Nieuwe toplocatie voor Salon Postma Kappers

salon postma kapper

Salon Postma Kappers opent op zaterdag 26 januari officieel hun nieuwe zaak op de Nieuwestad. Nu de verhuizing achter de rug is, focust eigenaar Frank Postma zich nog meer op kwaliteit en duurzaamheid. Hiermee wil hij graag een steen bijdragen in de maatschappij en het milieu. Het resultaat is een prachtige zaak met een eigen ontworpen interieur en natuurlijke haarproducten waarin recycling een belangrijke rol speelt.

Laatste verticale ondernemer

Het verhaal van Salon Postma Kappers begint in 1961 wanneer Frank’s vader de kapperszaak op de Weaze start. Toen ter tijd was het nog een keurige winkelstraat en was er nog weinig sprake van de rosse buurt zoals we die nu kennen. Op 16-jarige leeftijd gaat Frank aan de slag in de zaak om hem vervolgens op 19-jarige leeftijd over te nemen. Naarmate de tijd vordert, verandert de buurt. Winkeltjes verdwijnen en het publiek dat voor de deur langsloopt wordt steeds grimmiger. Het is tijd om te vertrekken. In 1999 hakt hij de knoop door en vertrekt hij naar de Weerd 20. ‘Ik zeg voor de grap wel eens dat ik de laatste verticale ondernemer ben die de straat heeft verlaten’, vertelt Frank met een glimlach.

De Weerd

Nu, twintig jaar later, nestelt hij zich op een prachtplek in de binnenstad: Nieuwestad 12. Het voormalig Urban Fashion-pand is uitermate geschikt voor de kapsalon. ‘Ook de Weerd zag ik door de jaren heen veranderen. Winkeltjes maakten plaats voor horeca en uiteindelijk was ik samen met de tattooshop de laatste niet-horecazaak in de straat. Het lijkt me een beetje te achtervolgen,’ aldus de kapper. Het zal wel los lopen, lijkt ons. Bovendien heeft hij een prachtige zaak die niet misstaat in de shopstraat van Leeuwarden.

salon postma kappers leeuwarden
De eigen ontworpen kasten onder de duurzame ledverlichting

Duurzaam ondernemen

Er zitten meer kapperszaken in de binnenstad, genoeg concurrentie dus. Hoe onderscheidt Frank zich? ‘Kwaliteit vind je overal. Dus ging ik op zoek naar een nieuwe manier van onderscheiden. Duurzaamheid staat bij ons centraal en dat creëert een andere beleving.’Van de natuurlijke haarverfproducten tot ledverlichting, er is nagedacht over het impact op het milieu en de maatschappij.‘Het zit in de details, want alle beetjes helpen. We hebben geen katoenen handdoeken meer, waardoor de wasmachine maar twee keer per week draait. Afvalscheiding is bij ons ook erg streng. De aluminium verftubes gaan naar een speciaal verwerkingsbedrijf, de doppen gaan naar een stichting voor hulphonden, die ze vervolgens weer inlevert voor een klein bedrag, en het papier komt ook allemaal in een aparte bak.’Frank werkt voornamelijk met de haarproductenlijn van Aveda. Deze sluit perfect aan bij de visie van Salon Postma Kappers en zijn stuk voor stuk natuurlijke producten met biologische grondstoffen en recyclebare verpakkingen.

Eyecatchers uit 1977

Ook bij de verhuizing is gedacht aan het milieu en de maatschappij. ‘Het interieur van de Weerd is van kwaliteit en komt nog uit de Weaze-tijd. Het is allemaal naar een Asielzoekerscentrum in Drachten gegaan. Zij hebben er vervolgens weer een geheel nieuwe kapsalon mee ingericht. Zo krijgt het een mooi plekje en wordt het weer hergebruikt. Voor de nieuwe zaak heb ik zelf de kasten, de spiegels en de toonbank ontworpen en gebouwd. De elektrische stoelen zijn trouwens echte eyecatchers. Mijn vader kocht ze in 1977 voor een paar duizend gulden. Echte kwaliteitsstoelen, want ze doen het nog steeds en zien er nog gaaf uit.’

Salon Postma Kappers Leeuwarden
Echte eyecatchers: de elektrische kappersstoelen uit 1977

Biologische wijn

De nieuwe zaak opent bijna. Vrijdagavond 25 januari vind de officiële opening plaats voor familie, vrienden en genodigden, en zaterdag 26 januari is de officiële opening voor klanten. Natuurlijk met bubbels en een hapje. Vaste klanten zullen zeker aanwezig zijn. ‘Onze klant is inmiddels gewend aan de persoonlijke aandacht die we geven. Wel is de nieuwe locatie op de groei, maar voorlopig werken we gewoon met z’n tweeën en één stagiaire. We nemen de tijd voor de klant en een goede sfeer vinden we belangrijk. Daarbij gaat ’s middags gerust een flesje wijn open om de sfeer erin te houden.We hebben eerder deze week een wijnproeverij gehad en lekkere biologische wijnen uitgekozen. Dat past perfect bij waar we voor staan!’

Tekst: Johan Weitenberg
Foto’s: Simon van der Woude

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *