Miedema Brilmode en Oogzorg: aan de andere kant van de balie

Bij Miedema Brilmode en Oogzorg zijn ze trots op hun beroep. En wanneer een kennis interesse toont in het vak en aangeeft wel eens te willen ervaren hoe het is om een dag opticien te zijn, laat het team dat zich geen twee keer zeggen.

We nodigen haar met plezier uit om te ervaren waarom dit het mooiste beroep ter wereld is. Dat geeft ons meteen de mogelijkheid om te polsen wat de indrukken zijn van een buitenstaander.

Waarom wil je graag meelopen?

“Het lijkt mij een interessant beroep. Je bent lekker met mensen bezig, maar ook met mode, je werkt nauwkeurig en wat je doet heeft ook echt resultaat. Ik werk nu in de horeca, ik vind het leuk om met mensen bezig te zijn.”

Wat heb je vandaag gedaan?

“Ik heb met vier afspraken meegelopen. De eerste afspraak was met Piet samen. Hij had een client die kwam voor een oogcontrole. Ze had aangegeven moeite te hebben om te zien, ze was soms moe en wist niet waar het aan lag. Piet heeft toen allerlei verschillende metingen met haar gedaan. Uit het resultaat kwam naar voren dat haar ogen slechter zijn geworden sinds haar vorige meting. Dat was ook al vier jaar geleden.”

Hoe reageerde de vrouw?

‘Ze was opgelucht om nu te weten wat haar klachten veroorzaken. Het kon worden opgelost door een nieuwe bril. Daar stond ze ook voor open. Ze bezit op dit moment drie brillen: een normale bril,e en zonnebril en een beeldschermbril. Piet zei dat ze met de gewone eerst maar moest beginnen. Ik heb toen samen met hem een assortiment van brillen gemaakt waarvan wij dachten dat ze haar zouden staan. Maar ze had moeite om een keuze te maken, want zonder glazen op sterkte was het moeilijk om te zien voor haar.’

Dat lijkt me lastig.

“Ja, dat was het ook. Ik heb voorgesteld om foto’s te maken, zodat ze na het passen de foto’s kan vergelijken met haar eigen bril op. Dat vond ze geweldig! Ze heeft een mooie keuze gemaakt. Daarna ging ze ook een beeldschermbril en een zonnebril uitzoeken.”

Wat viel je op?

“Piet dacht echt met haar mee. Hij zag dat haar beeldschermbril nog vrij nieuw was en zocht uit of het goedkoper was om de bril te vervangen of alleen de glazen. Het bleek dat een hele bril goedkoper was. Piet is ook grappig, hij maakt kleine grapjes waardoor de klanten zich meer op hun gemak voelen. Verder vertelt hij de klant ook goed waarom hij iets doet. Hij kan heel duidelijk zijn zonder heel zakelijk te worden.”

Heb je Rob ook aan het werk gezien?

“Ja, mijn volgende afspraak was met Rob. Deze klant kwam met een bijzondere conditie binnen. Haar ooglid krult naar binnen, waardoor haar wimpers tegen het oog gaan wrijven. Dit zorgt voor irritatie en infectie. Dit kan niet met een bril verholpen worden, ze wacht op een operatie.”

Waarom kwam ze dan in de winkel?

“Ze komt nu wekelijks bij Rob omdat hij haar kan behandelen tot de operatie komt. Hij verdooft het ooglid tijdelijk en trekt dan met een speciaal pincet de wimpers eruit. Zo komen die niet meer in het oog. Gelukkig hoeft deze klant niet lang te wachten tot haar operatie. Rob zei dat een andere klant nog wel een paar maanden rond moet lopen met dezelfde aandoening.”

Mag Rob wel blijven?

“Ik moet zeggen dat Rob heel goed met mensen is. Hij kan de moeilijkste informatie begrijpelijk maken. Hij geeft ook goed advies en zorgt er ook voor dat je voorbereid naar buiten stapt. Je ziet ook dat hij nauwkeurig werkt. Hij maakt nu alles nog vaker schoon in verband met corona.”

Heb je ook iets met lenzen gedaan?

“Ja, de volgende afspraak was weer met Piet. Hij had een klant die al twee proefverpakkingen lenzen had gebruikt, maar nog niet de juiste heft gevonden. Piet heeft een nieuwe meting gedaan en een nieuw proefpakketje besteld. Deze moet nu beter voelen, zei hij. Soms komt het voor dat je niet direct de juiste lens hebt, zeker als je nooit eerder lenzen hebt gedragen. De klant reageerde heel vriendelijk en je zag ook aan Piet dat hij het graag wil oplossen.”

Hoe was je laatste afspraak?

“Dat was wel weer een bijzondere. Een piloot die voor een oogkeuring kwam. Piloten moeten eens in de zoveel tijd een oogcontrole laten uitvoeren. De man was gestrest, hij had opgemerkt dat zijn rechteroog het slechter doet dan zijn linker. Hij was bang voor staar, omdat zijn familieleden daar ook veel last van hebben. Rob heeft de ogen gecontroleerd en kon de man geruststellen. Het is geen staar, maar de man heeft wel een bril nodig. De klant had een jaar of vijf geleden een tak in zijn oog gekregen en heeft sindsdien last van een droog oog. Soms zelfs zo erg dat hij in de ochtend met zijn hand het oog moet open doen. Rob kon de klant geruststellen. Hij denkt dat de klant nog wel mag vliegen. Met een bril kan hij weer zien.’

Dus je mocht weer helpen met het uitzoeken van een bril?

“Nee, de piloot wil zijn vrouw laten invliegen voor hulp. Zonder haar kan hij die keuze niet maken.”

Hoe vond je het om een dagje mee te lopen?

“Heel interessant. Ik heb een waardevolle snuffeldag gehad. Rob heeft mij veel informatie gegeven over studie en werk. Het is ook leuk om een keer een meting mee te maken, dat is echt heel precies werk. Je moet de klant goed aanvoelen om te begrijpen welke sterkte beter is. Elke klant geeft dat weer anders aan, maar het heeft mij ook verbaasd. Die vrouw met de problemen aan haar ooglid had ik niet verwacht. Dat maakte het echt interessant!”

Dat is meer optometrie. Lijkt je dat ook wat?

“Ja! Dat maakt het juist interessant. Ook leuk om te weten dat je nog verder kan leren als je eenmaal opticien bent.”

Wat valt je het meeste op?

“Dat iedereen zonder stress werkt, dat ben ik niet gewend. Ik zie dat jullie plezier hebben en echt aan elkaar gehecht zijn. Jullie begrijpen elkaar met een half woord en maken veel grapjes onderling. Ik zie ook aan klanten dat ze het leuk vinden om hier te komen. Jullie praten met hen over alles. Alsof het een grote familie is, het team samen met de klanten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *