Marley’s: gemaakt voor de horeca

Foto: Marcel van Kammen

Als je in Leeuwarden vaak de horeca bezoekt, heb je zijn werk én hemzelf ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen. Voor alles wat een design nodig heeft, heeft hij wel een idee. Jelmer Hogerhuis begon zijn bedrijf Marley’s Horeca bijna vijf jaar geleden en waar zijn werkzaamheden toen nog voornamelijk bestonden uit het schrijven van krijtborden en het maken van muurtekeningen, is Marley’s inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig design- en communicatiebureau, speciaal voor de horeca.

‘Ik snap heel goed dat marketing en vormgeving voor veel horecaondernemers vaak iets minder prioriteit heeft, maar omdat er ook nog steeds meer naar imago en uitstraling gekeken wordt, is het wel goed om hier over na te denken.’ Marley’s probeert het ondernemers een stukje makkelijker te maken door dit gedeelte voor ze op te pakken. ‘Welk lettertype gebruik ik in mijn advertenties, welke uitstraling krijgt mijn menukaart? Voor sommigen zijn het onbelangrijke details, terwijl het vaak bijdraagt aan het succes van een concept.’

Met zijn creaties probeert Jelmer steeds de innoveren. Zowel in de ontwerpen zelf, de typografie of bijvoorbeeld het gebruik van materiaal. ‘Het is net als met kleding, veel dingen zijn aan verandering onderhevig. Als je nu naar foto’s kijkt van hoe je er in 2008 bijliep, neem je jezelf ook een stuk minder serieus toch? Zo werkt het ook met vormgeving. Horeca draait heel erg om gevoel. Doordat ik zelf zo’n twintig jaar in de horeca heb gestaan, heb ik toch net even wat meer feeling met je zaak dan, no offense, een designer die de folder van de Formido in elkaar zet.’

Dus je vindt de Leeuwarder horeca een tikkeltje ouderwets?

‘Integendeel, ik word juist heel blij van onze horecazaken, vooral als je ze vergelijkt met twaalf jaar geleden. Ik zeg ook niet dat je om de zoveel tijd je zaak om moet gooien, je concept staat zoals je het bedacht hebt, als het goed is. De essentie van de horeca is in mijn ogen het creëren van sfeer en het naar de zin maken van je gasten. Dan heb je met de juiste uitstraling al een streepje voor, maar kijk wel regelmatig naar wat er spannender kan. Het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak. Daarom ga ik altijd persoonlijk met je in gesprek, het liefst in de zaak zelf. Ik heb een bepaalde visie op de horeca en die wil ik graag zo dicht mogelijk bij jouw concept tot uiting brengen. Dat kan gaan over het ontwerp van je menukaart, je interieur of het organiseren van events binnen je bedrijf. Natuurlijk houd ik de trends in de gaten, maar ik probeer vooral mijn eigen creativiteit in de customized designs te leggen. Zo zorg je altijd voor een eigen identiteit.’

Het beste maatje van de horeca

Jelmer begon Marley’s, omdat hij twee vakgebieden wilde combineren: horeca en design. Door zijn jarenlange ervaring in de Leeuwarder horeca kent hij veel ondernemers, maar ook buiten zijn hometown is Marley’s Horeca inmiddels een gevestigde naam. De mensen weten hem te vinden, vaak via social mediakanalen zoals Instagram. Het ambachtelijke handwerk maakt langzaam plaats voor het digitale design, zoals het ontwerpen van menukaarten of marketingcampagnes voor biermerken. ‘Klopt, een hele andere tak van sport’, weet Jelmer. ‘Achter het maken van menukaarten gaat een hele psychologie schuil. Ik denk altijd vanuit de gast: die leest zo’n kaart natuurlijk anders dan degene die de producten aanbiedt.’ Teveel informatie wordt volgens Mr. Marley’s al gauw een overkill: ‘Door de juiste beschrijvingen, het gebruik van de juiste lettertypes en een overzichtelijke lay-out creëer je meer rust. Je moest eens weten hoe vaak iemand alleen maar koffie besteld terwijl ze misschien ook nog graag een lunchgerecht hadden gewild, puur omdat ze overprikkeld raken. Zo zonde.’

Change is good

Jelmer merkt dat ondernemers soms bang zijn voor verandering, terwijl je vaak juist met een kleine ingreep, dus bijvoorbeeld het plaatsen van een passende quote op één muur of een fris nieuw design van je cocktailkaart, een compleet andere sfeer creëert. ‘Ik sprak laatst met een ondernemer over zijn gasten. Hij had het idee dat zijn vaste gasten, grotendeels ouderen en babyboomers, de vernieuwingen niet konden waarderen en dat de sfeer misschien te hip zou worden. De jongere generaties lieten zijn zaak wat links liggen, ondanks zijn toegankelijke concept. Geloof me, ouderen vinden het echt niet erg om in een modernere zaak te zitten, jongeren zitten echter niet graag in een te oubollige hut.’ Volgens Jelmer kun je ook heel goed combineren. Vintage elementen in een moderne zaak óf juist een super strakke wandtekening in een bruin café. ‘Als je maar een beetje met de tijd mee gaat. Jongeren geven steeds vaker én meer geld uit in de horeca en gaan echt voor de beleving. Juist deze generatie zou zich welkom moeten voelen.’

Heerlijk toch, elke dag lekker creatief bezig zijn?

‘Het runnen van een creatief bedrijf is ontzettend leuk, je ziet je ideeën en creaties echt onderdeel zijn van het geheel, vooral binnen de horeca, waar het altijd leeft. Waar ik wel eens tegenaan loop is dat mensen soms vergeten dat er aan zo’n design natuurlijk een heel creatief proces vooraf gaat. Je kunt ook niet áltijd zomaar overal een idee voor hebben, vaak ben je uren aan het schetsen en inspiratie aan het opdoen voordat je ook maar één streep hebt gezet. Met krijtborden, waar ik een paar jaar geleden veel mee deed, werd dat helemaal onderschat. Mijn stijl is vrij strak en gedetailleerd en dan ben je ook gauw uren, soms dagen bezig met de uitvoering. Het is net als de horeca: het is een vak. Dat kun je niet doen voor een flesje wijn en een dinerbon. Ik ben de moeilijkste niet, but I’ve got a business to run. De ene keer gaat de uitvoering sneller dan de andere keer, als je een vast uurtarief gaat rekenen, staan mensen je misschien weer op de vingers te kijken, zo van: ‘’Schiet ’s even op met dat geklieder, vriend.’’ Dat komt je creativiteit natuurlijk ook weer niet echt ten goede. We doen ons best om iets unieks te maken voor je en daar gaat veel tijd en zorg in zitten. Meestal bereken ik de tarieven per project, afhankelijk van het design en het materiaal dat we gebruiken. Ik vind sowieso dat je geen godsvermogen hoeft te vragen, gewoon eerlijke prijzen. Al met al heb ik natuurlijk niks te klagen, ik mag in mijn werk mooie dingen maken voor een branche waarin ik mij heel erg thuis voel.’

Marley’s werkt ook regelmatig samen met andere ondernemers, zoals drukkers, content creators of stylisten, om tot het beste resultaat te komen. ‘Ik heb de wijsheid natuurlijk ook niet altijd in pacht, van sommige dingen heb ik gewoon minder verstand dan anderen en soms matchen mijn ideeën ook helemaal niet met wat iemand voor ogen heeft, ook even goede vrienden. Dan houd ik zelf ook nog wat tijd over om van de horeca te genieten!’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *