Hoe veilig is het stationsgebied nog?

Aanrijdingen, drukte en onduidelijkheid: hoe mooi het stationsgebied er tegenwoordig ook uitziet, heel erg veilig is het niet meer.

We hebben het al heel kort aangestipt in de intro, maar laten we eerlijk zijn: er zijn best wel wat dingen rondom het stationsgebied die een negatieve invloed hebben op de veiligheid. Zo zijn de haaientanden bij het fietspad bijvoorbeeld slecht zichtbaar.

En dan nog de drukte ’s ochtends en in de namiddag. Bussen vol studenten rijden af en aan, automobilisten staan in de rij en wanneer sommige voetgangers geen voorrang krijgen, nemen ze het wel.

Het moet anders. Maar hoe? En wat vinden jullie dat er moet gebeuren om de veiligheid te kunnen verbeteren? Laat het weten in de reacties hieronder.

9 Reacties op “Hoe veilig is het stationsgebied nog?”

  1. Het beste is een tunnel voor de auto, bus en vrachtwagens. Want dan hebben de fietser, scooters en voetgangers geen last meer van dat verkeer.

  2. Het grootste probleem dat ik ervaar is dat automobilisten je vaak niet zien aankomen omdat je schuin achter ze weg komt bij het oversteken. Als de oversteek recht was geweest of schuin de andere kant op liep zou het denk ik al veel helpen

  3. De fietsers moeten daar geen voorrang meer krijgen.de oversteek voor fietsers is slecht geplaats.misschien een tunnel voor fietsers. Voor de voetgangers een loopbrug . En auto.s zouden door een goeie midden rand te plaatsen geen u turn meer kunnen maken.

  4. Er moet aan zowel de oostzijde als de westzijde van het station een keerlus komen met kiss en ride vakken voor snelverkeer. In het midden voor de ingang van het station ontstaat zo een plein waar alleen voetgangers en fietsers en evt nog bussen en taxi’s langs kunnen. Het meeste verkeer dat over de Stationsweg rijdt hoeft niet bij het station te zijn. Dat kan ook via andere routes de weg vervolgen. Dit lijkt mij de meest eenvoudig te realiseren oplossing.

  5. Niet veilig! Ben zelf altijd benauwd daar dat ze niet zien dat het een overhang is want het is enorm onduidelijk! En dat gemengde gebied us ook niks fietsen kan je daar bijna nooit zo druk is het dan!

  6. Ons eigen gedrag zorgt voor de onveiligheid.
    Voetgangers die echt overal op het plein over willen steken terwijl er recht voor de ingang van het station notabene een zebrapad ligt, dáár hebben ze voorrang. Fietsers die vinden dat ze altijd zonder snelheid te minderen de oversteek kunnen nemen en automobilisten die zich ergeren aan dat gedrag en dat in hun rijgedrag tot uiting laten komen.
    Als fietser mijdt ik het stationsplein het liefst en gebruik de stoplichten op het Zuiderplein of neem een route die het Stationsplein vermijdt. Soms is het echter onvermijdelijk maar dan denk ik als eerste aan mijn eigen veiligheid en daarnaast aan die van anderen

  7. Tunnel voor de auto’s/taxi’s/bussen. Dan is het plein voor de voetgangers en fietsers. Hadden ze jaren geleden meteen moeten doen.

  8. tussen 07.00 en 19.00 stationsplein afsluiten vanaf rotonde kadaster en Zuiderplein, plaats maar camera’s ivm overtreders en zet er behoorlijke boete op. Treinpassagiers kan je ook afzetten op eind Lange Marktstraat begin Sophialaan. Ruimte om daar de auto te keren is er genoeg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *