Van braderieën tot verkeersplannen: de toekomst van de Schrans

Volgens winkeliersvereniging-voorzitter Thomas Feenstra

Wie de Schrans in Leeuwarden bezoekt, ziet direct dat deze levendige winkelstraat een belangrijke rol speelt in de stad. Met een mix van grote ketens en lokale ondernemers is er voor iedereen wat te vinden. Maar achter de schermen gebeurt er nog veel meer. Thomas Feenstra, voorzitter van de winkeliersvereniging, zet zich in voor de ondernemers van de Schrans en zorgt ervoor dat de straat aantrekkelijk blijft voor zowel bezoekers als winkeliers. We spraken hem over zijn rol, de uitdagingen en de toekomst van dit bekende winkelgebied.

Van bijna stilstand naar nieuwe energie

Een aantal jaar geleden stond de winkeliersvereniging van de Schrans op het punt om te verdwijnen. “Het was eigenlijk een beetje sterven op termijn,” vertelt Thomas Feenstra. “Er gebeurde niet veel meer en de gemeente begon vragen te stellen: gaan jullie door of wordt de vereniging opgeheven?” De gemeente ondersteunt winkeliersverenigingen financieel, maar als er geen actieve vereniging is, verdwijnen deze middelen. “Het zou zonde zijn om die kans te laten liggen. We hebben hier een bruisende winkelstraat en een ondernemersvereniging helpt om die levendig te houden.”

Met die gedachte besloot Thomas zich kandidaat te stellen als voorzitter. “Het is een rol die ik ernaast doe, naast mijn werk, maar ik vind het belangrijk en vooral ook leuk om betrokken te zijn bij wat er in de straat gebeurt.”

Evenementen en samenwerking met ondernemers

Een van de speerpunten van de winkeliersvereniging is het organiseren van evenementen. “We hebben vier braderieën per jaar, waaronder een grote kerstmarkt,” vertelt Thomas. “Dat brengt leven in de straat en trekt bezoekers aan.” Toch is niet elk evenement even succesvol. “De voorjaarsbraderie was de afgelopen jaren minder rendabel. Daarom slaan we die nu over en focussen we ons op de najaarsbraderie en de kerstmarkt, die altijd veel publiek trekt.”

Daarnaast zet de vereniging zich in om ondernemers meer te betrekken bij gezamenlijke activiteiten. “We organiseren een jaarlijkse borrel voor alle winkeliers. Dat is niet alleen gezellig, maar helpt ook bij het versterken van de onderlinge band.” Volgens Thomas is dat essentieel: “Als ondernemers elkaar kennen en samenwerken, wordt de hele straat er beter van.”

Parkeerplekken Schrans weg?

De winkeliersvereniging heeft regelmatig overleg met de gemeente over ontwikkelingen in de straat. “Er wordt bijvoorbeeld nagedacht over het aanpassen van het verkeer en parkeren,” zegt Thomas. “De gemeente wil sommige parkeerplaatsen weghalen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Wij als ondernemers vinden juist dat die parkeerplekken belangrijk zijn, omdat klanten anders minder makkelijk bij de winkels komen.”

Ook is er discussie over het Siksmaplein, het terrein achter de Schrans. “Er zijn plannen om dat gebied groener te maken, maar wij zien ook kansen om het beter te benutten, bijvoorbeeld voor evenementen of zelfs een kermis,” zegt hij enthousiast. “We willen voorkomen dat het een ongebruikte, lege ruimte blijft.”

Uitdagingen

Net als veel andere winkelgebieden merkt ook de Schrans de impact van online winkelen. Toch ziet Thomas geen reden tot paniek. “Het voordeel van de Schrans is dat we een breed aanbod hebben: van supermarkten tot speciaalzaken. Mensen komen hier omdat ze in één keer veel kunnen regelen. En persoonlijk advies blijft een groot pluspunt ten opzichte van online winkels.”

Een uitdaging is het betrekken van alle ondernemers bij de winkeliersvereniging. “We hebben nu ongeveer 40 leden, maar we zouden graag zien dat alle zelfstandige ondernemers in de Schrans zich aansluiten.” Het lidmaatschap biedt voordelen zoals promotie via de website en social media van de vereniging, en het meedoen aan gezamenlijke acties. “We proberen nieuwe ondernemers actief te benaderen en ze welkom te heten.”

Daarnaast staat er nog een andere grote verandering op de agenda: het zoeken naar een nieuwe penningmeester. “Onze huidige penningmeester is helaas ernstig ziek, en we zoeken iemand die deze taak over kan nemen,” vertelt Thomas. “Het is een belangrijke rol binnen de vereniging, dus we hopen dat iemand zich geroepen voelt om ons te helpen.”

Blik op de toekomst

Ondanks de uitdagingen blijft Thomas positief over de toekomst van de Schrans. “De afgelopen jaren hebben we de vereniging weer opgebouwd en er zit steeds meer energie in. We willen ervoor zorgen dat de Schrans een aantrekkelijke plek blijft om te winkelen en ondernemen.”

En of er nog een droomscenario is? “Ik zou graag zien dat we hier een gezellig koffiezaakje krijgen,” lacht hij. “Dat is iets wat echt nog mist in de straat. Een plek waar je even rustig kunt zitten na het winkelen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *