Onafhankelijke dierenspeciaalzaak Pets en Co de Leeuwerik, die zich in het hart van Winkelcentrum Bilgaard bevindt, heeft na 20 jaar de koers gewijzigd en is per 1 maart gestopt met het verkopen van levende have.
”Het is geen beslissing die we over één nacht ijs hebben genomen, en we staan uiteraard achter onze keuze om (voorlopig) geen dieren meer in onze dierenspeciaalzaak te verkopen,” legt mede-eigenaar Sipke Meijer uit. “De steeds strengere regels, het inperken van het mogen houden van dieren en de geluiden van onze klanten dat ze het niet meer van deze tijd vinden dat er in dierenspeciaalzaken nog dieren verkocht worden, gecombineerd met de investeringen die gedaan moeten worden om aan alle eisen te voldoen, hebben ons doen besluiten om ten minste één jaar lang als test te werken zonder de verkoop van hamsters, cavia’s, konijntjes, vogels en vissen.”

Luisteren naar bezoekers
De reacties van klanten en bezoekers zijn tot nu toe alleen maar vol begrip en respect.
De winkel gaat echter niet verder zonder dieren, want een levendige beleving voor zowel klant, kinderen als personeel is belangrijk. Alleen zullen de nog aanwezige dieren niet meer van eigenaar wisselen.
Het idee speelde al langer door de hoofden van eigenaren Sipke en Mark, maar daarbij ontstond de vraag of het niet te veel omzetverlies zou veroorzaken. Samen namen ze de beslissing om geld niet de drijfveer te laten zijn in deze kwestie, maar te luisteren naar de geluiden van een steeds groter wordende groep bezoekers die erop tegen zijn, én naar hun eigen gevoel.

Van 15 m² verkoopruimte voor dieren naar eigen huisdieren
Waar eerst de wanden voorzien waren van vele meters aquaristiek, vogel-, knaagdier- en konijnenstellingen, is er nu plaats gemaakt voor de uitbreiding van bijvoorbeeld honden- en kattensnacks, speeltjes en volledige voeders. Ook is er plek vrijgekomen voor de uitbreiding van versvlees. Zo zijn er twee splinternieuwe vriezers aangeschaft.
“Vooral onze hondensnacks, die al zeer divers waren, zijn nog verder uitgebreid,” zegt eigenaar Sipke Meijer. “We hebben nu ook meer anti-allergene snacks en slachtafval in ons assortiment.”
“Maar ook het versvoer is uitgebreid met enkele prachtige producten voor de wat kleinere honden, en we zijn trots dat we deze nu in ons assortiment hebben,” vervolgt Meijer.

“Het belangrijkste waarmee we de vrijgekomen ruimte hebben ingevuld, zijn natuurlijk de dieren die hier een vast plekje hebben gekregen. Zo zijn er showbakken met insecten ingericht en zitten er momenteel XXL-larven in een omgebouwde oude buizen-tv te wachten tot ze getransformeerd worden tot mooie, kleurrijke kevers.”
“Ook zijn er nu twee rattenslangen te bezichtigen én op gezette tijden aan te raken bij interesse. Verder kunnen kinderen en volwassenen, nadat ze toestemming hebben gekregen, knuffelen met de drie aanwezige cavia’s of het konijntje.”
“Er is een bak met sluierstaartvisjes en twee megagrote axolotls. Sammie, de huis-(Senegal)papegaai, laat zich graag door iedereen voorzien van aandacht en een kroepoek. Voor de winkel staat een ruime volière met zes prachtig blauw- en geelgekleurde C(a)mbuuratharina-parkietjes. Twee aquariumbakken van een meter zullen nog worden voorzien van bezienswaardige vissen. Van dieren voor de verkoop naar privéhuisdieren!”

Meer dan een verkooppunt voor huisdierartikelen
Pets en Co de Leeuwerik is meer dan zomaar een verkooppunt van huisdiergoederen, legt Mark Kooij uit. “Onze boterham verdienen we uiteraard met wat er op de kassa aangeslagen wordt, maar daar krijgen de klanten onze liefde voor dier en klant, kennis, interesse, betrokkenheid en bedrevenheid gratis bij. We streven in onze winkel nog altijd de mentaliteit van ‘ouwe jongens krentenbrood’ na.”
“Een grap, een luisterend oor, deskundig advies of een noodzakelijk huisbezoek is bij ons nog een kwestie van service!” vult Sipke zijn compagnon aan. “Onze klanten zijn onderdeel van een verhaal waarin zij bepalend zijn voor het hoofdstuk dat geschreven wordt. Onze klanten zijn dus, naast de inkomsten, erg belangrijk voor ons in het menselijke aspect.”

Belangrijke rol in relatie tussen baasje en huisdier
Met de pakketservice VintedGo (voorheen HOMERR) en Mondial Relay erbij lopen er al gauw een paar honderd mensen per dag de winkel binnen, waardoor het de hele dag een gezellige boel is – zoals ook ondergetekende mocht ervaren op de dag van het interview.
Als er gevraagd wordt wat het werken in een dierenspeciaalzaak zo leuk maakt, vertelt Kooij: “We spelen een belangrijke rol in de relatie tussen baasje en huisdier. Huisdieren zijn steeds belangrijker geworden voor mensen. Wij vinden het als dierenspeciaalzaakeigenaren fantastisch daar een bijdrage aan te kunnen leveren.
Of je zelf dieren moet hebben om een goede dierenspeciaalzaakondernemer te zijn? Nee hoor, zeker niet! Het is uiteraard wel belangrijk dat je je kunt verplaatsen in de liefde die mensen voor hun dier voelen. Het wordt wel makkelijker als je zelf dieren hebt waar je van houdt.”