“Hij zou zo trots als een aap zijn.” Ontroerd denkt Gert-Jan van Maanen (52) terug aan zijn overleden vader. Want wat er nu staat onder het gloednieuwe Cambuur stadion, had zijn vader nooit durven dromen. Bowling Leeuwarden is volgens de eigenaar “de mooiste bowling van Nederland” geworden.
Het is een verhaal dat begint met een jongen die opgroeide boven een bowlingbaan in Harderwijk, maar eigenlijk heel andere plannen had. “Ik had niet eens zo zeer een passie met bowlen toen ik begon,” vertelt de goedlachse ondernemer. “Maar doordat ik er altijd was, kan ik wel goed bowlen.” Zijn vader startte het bedrijf 50 jaar geleden, en dit jaar viert de onderneming dit jubileum met een derde vestiging die alle verwachtingen overtreft.

Een onverwachte wending
Gert-Jan studeerde bedrijfskunde en wist nog niet goed welke kant hij op wilde. Zijn moeder zat in vastgoed, dat leek hem ook wel wat. Maar het leven besliste anders. Toen zijn vader ernstig ziek werd en het oude pand in Harderwijk een nieuwe bestemming kreeg van de gemeente, greep Gert-Jan zijn kans.
“Toen heb ik het roer overgenomen en gezegd: pak het dan ook direct goed aan met een tweede baan.” Dat werd Almere, dat 13 jaar geleden opende. Een jaar later volgde de nieuwe locatie in Harderwijk. Zijn vader heeft de opening van beide ondernemingen nog meegemaakt, maar overleed zo’n vijf jaar geleden.
“Leeuwarden heeft recht op zo’n mooie bowling.”
De droom van Leeuwarden
Gert-Jan, die opgroeide boven de bowlingbaan van zijn vader, had altijd de ambitie om uit te breiden. “Dat is Leeuwarden geworden,” zegt hij simpel. Maar het verhaal achter deze keuze is allesbehalve simpel. “Via een tip van iemand kwam ik op deze locatie. “Ik zat met hem in de auto hiernaartoe en was een beetje laconiek. Maar toen ik de plannen zag dacht ik wel: wacht eens even? Dit is wel heel gaaf.”
En gaaf is het geworden. De enorme ruimte beslaat een gehele zijkant van het Cambuur stadion. Zestien moderne bowlingbanen, een groot scherm waarop je alles kunt zetten, een uitgebreide arcade met een grote diversiteit aan spellen, pooltafels, een sports bar en een restaurant voor 200 personen waar je zelf kunt steengrillen.

Meer dan alleen bowlen
Het interieur is bedacht door Heineken interieurontwerp, met veel aandacht voor detail. “Het is een totaal nieuw ontwerp ten opzichte van de bestaande banen. Uitdagend, hip,” omschrijft Gert-Jan het resultaat. En er komt nog meer: Glowgolf met een design als futuristische stad, een F1 drive simulator en karaoke rooms zijn ‘coming soon’.
“Hier kunnen 600 man komen,” zegt hij trots. “Leeuwarden heeft recht op zo’n mooie bowling.” Het concept werkt: ondanks dat het afgelopen vaderdag warm was, zaten ze vol. Ook de opening kreeg veel bezoekers. ”Geluk dat het regende, dan is het weer voor ons,” grapt hij over het binnenvermaak.

Van familie naar professioneel bedrijf
Na jaren van groei wordt het steeds moeilijker om de aandacht over drie vestigingen te verdelen. Maar Gert-Jan heeft een oplossing gevonden. “De bedrijfsleider van Almere is nu de General Manager geworden, die de bedrijfsleiders van elke vestiging aanstuurt. Ik ga meer overkoepelend werken.”
Deze professionalisering past bij een ondernemer die zijn energie haalt uit ondernemen. “Het mooiste is een nieuwe zaak neerzetten. Bowlen is een bijzondere tak van horeca, het is bijna leisure. Mensen komen hier om iets leuks te ondernemen in plaats van gewoon een biertje te drinken.”
Hoewel bowlen niet altijd zijn passie was, is dat inmiddels wel veranderd. Hij was zelfs een tijdje voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bowling-ondernemers, komt elk jaar op de IAAPA (de internationale attractiepark vakbeurs) en gaat met zijn team op inspiratie tours. “Bowlen is nu wel echt mijn business.”

Nieuwe sponsor, nieuwe kansen
Niet alleen is Gert-Jan nu gehuisvest onder het stadion van Cambuur, hij is ook sponsor geworden van de voetbalclub. “Ik ben niet gek op voetbal, maar natuurlijk nu wel Cambuur fan. Ik heb al een wedstrijd van Cambuur meegepakt en we gaan Man of the match sponsoren.”
Zoals elke ondernemer kent hij de kleine opstartproblemen. “Dingen die nog moeten worden gefinetuned. Vanaf half september begint ons seizoen, dan is alles zeker af.” Een grappige fout: “Er zijn moderne bestelzuilen, hier kun je makkelijk vanaf de baan bestellen. Maar er zit een vertaling op van Engels naar Nederlands waardoor Sex on the Beach nu ‘seks op het strand’ heet.”
Balans tussen werk en privé
Ondanks zijn drukke leven als ondernemer met drie vestigingen, houdt Gert-Jan tijd over voor zijn eigen passies. Hij gaat vijf keer per jaar skiën, fietst, fitnest, luistert naar muziek, leest en doet gezellige dingen met vrienden. Fysiek goed blijven vindt hij belangrijk. “Zeker op zo’n leeftijd,” grapt hij.
Over het eindresultaat is hij tevreden: Het is precies zo geworden als hij het had bedacht.
De jongen die ooit opgroeide boven een bowlingbaan heeft inmiddels een succesvolle entertainmentketen opgebouwd. Gert-Jan haalt energie uit ondernemen en dat straalt hij uit in zijn nieuwste creatie onder het Cambuur stadion.