Wat er speciaal is aan Mitra Spijkstra…

9 oktober 2015 12:02

Wat er speciaal is aan Mitra Spijkstra…

Enkele jaren geleden is de directie van Mitra Slijterijen een nieuwe koers gaan varen. De eigen filialen worden stap voor stap uitgefaseerd, een mooi marketingwoord voor ‘afgestoten’. Daarentegen willen ze het aantal franchise-filialen, dus met een zelfstandig ondernemer erin, fors uitbreiden. Bij dat afstoten of faseren krijgt het personeel als eerste de gelegenheid het desbetreffende filiaal over te nemen. In een dergelijke positie kwam ook het filiaal op de Voorstreek. De toenmalige filiaalmanager besloot te stoppen, waarna Jelle Spijkstra zijn kans schoon zag. Hij was toen filiaalmanager van de Mitra in Kollum. Nu, twee jaar later, heeft hij de overname afbetaald en is de weg vrij om de vruchten te plukken van zijn ondernemerschap. Wie regelmatig bij de Mitra kwam vóór de overname, ziet direct een enorm verschil in aanbod. De webshop van Mitra geeft aan dat er meer dan 1.000 soorten drank te koop zijn, maar in Mitra Spijkstra staan er waarschijnlijk veel meer. Langs de wanden is geen enkele plek onbenut gelaten om iets neer te zetten. Als ze je drankje hier niet hebben, is het waarschijnlijk illegaal… Bij binnenkomst loop je direct al tegen een wand van meer dan 400 soorten speciaalbier aan. Zelfs kenners zullen er ‘speciale’ speciaalbieren aantreffen. “Ja, ik weet ’t… We zijn een klein beetje doorgeschoten,” zegt Jelle lachend. Bij het bekijken van al dat kostelijke vocht begint het al te duizelen zonder een slok te drinken… En hetzelfde geldt voor de wodka, whisky, jenever en gin. Om nog maar te zwijgen van de flessen in de meest curieuze uitvoeringen. “Daar wil ik ook veel van in de winkel hebben. Soms koop ik een fles omdat het een object op zich is.” Een leuke manier om een klein beetje wegwijs te worden in het aanbod van Mitra Spijkstra is meedoen aan een proeverij. UIT Magazine wilde wel eens een meemaken, dus deden we mee aan een speciaalbieren-proeverij. Samen met ons druppelden de proevers een voor een binnen. Duidelijk te herkennen aan een afwachtend rondkijken of samenklonteren als het om een groepje ging. Al snel waren de twee grote ‘stamtafels’ achterin de winkel gevuld met zo’n 30 dorstige kelen. Opvallend was het aantal dames dat meedeed. Dat deed niet onder voor het aantal heren… Tegen sluitingstijd heet Jelle zijn gasten welkom en vertelt dat hij vooraf niets vertelt over de geselecteerde bieren. De eerste was een blinde smaaktest. “Wat voor bier drinken we hier?” “Een bokbier”, hoorden we een van de dames zachtjes zeggen. Het was inderdaad bokbier, van Grolsch. Het speciale was dat deze al zo’n vier jaar geleden geconsumeerd had moeten worden. De magnumfles die tevoorschijn kwam, had al die jaren onder perfecte condities in de kelder van een oom gelegen, en juist dat maakte Jelle nieuwsgierig naar de smaak. Leuk idee. Het tweede blinde biertje bleek hetzelfde, maar dan ‘vers’. Het smaakverschil was opmerkelijk: het overjarige bier had door de tonen van karamel en drop een veel intensere smaak gekregen. Tijdens de proeverij werd ons steeds duidelijker dat Jelle Spijkstra een nuchtere ondernemer is die 100% voor zijn zaak gaat en een duidelijke visie heeft hoe zíjn Mitra eruit moet zien. Er volgden nog enkele volslagen onbekende biertjes van kleine brouwerijen uit Duitsland, België, Engeland en… van een brouwerij uit Leeuwarden! Niemand wist dat, omdat hij anoniem wilde blijven. Hij had namelijk zijn nieuwste creatie ingebracht om te testen. Hij viel echter al vrij snel door de mand toen hij ons vertelde dat hij zijn 1.023-ste biertje aan het proeven was. En wat wij het lekkerste biertje vonden? Driemaal raden… Mitra Spijkstra terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Skyline van Leeuwarden

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.