Sophias Leeuwarden: nieuw horecaconcept vlakbij het station

In het voormalige pand van de Aegon is een nieuw horecaconcept geopend: Sophias! Jochem van der Schoot (van onder andere Eurohotel) en Willem Nicolai (van onder andere Doozo) zetten hier met een topteam een unieke beleving neer op het gebied van horeca.

Drie jaar terug begonnen Willem en Jochem met de plannen van Sophias en werd het pand aan het stationsplein ze ook daadwerkelijk gegund. “Ik geloof heel erg in het stationsgebied en als je kijkt naar alle grote steden, zie je hoe de horeca steeds dichterbij het stationsgebied komt”, vertelt Jochem. “Het vervoer wordt anders en werken en ontspannen komen steeds dichter bij elkaar.”

Van coffeebar tot uitgebreide wijnkaart

Inmiddels is Sophias druk in bedrijf. Het concept bestaat nu uit een groot restaurant met een grote binnentuin. Later volgt nog coffeebar Nero, waar op dit moment hard aan wordt gewerkt. Qua menukaart en stijl gaat Sophias richting fine dining.

We zeggen richting, want ze gaan voor goed eten, maar wel nog steeds heel toegankelijk voor iedereen. “We wilden echt iets neerzetten dat er nog niet was”, vertelt Jochem. “Dat wilden we doen met mooie ingrediënten en een topkeuken, maar het laagdrempelige van een vrijdagmiddagborrel wilden we ook houden. We hebben bijvoorbeeld een heel uitgebreide wijnkaart met hoogwaardige wijnen, maar we heb- ben ook ‘gewoon’ pils op de tap. Als de binnentuin straks weer open gaat, hebben we nog meer variatie in food. Zo kunnen we iedereen bedienen.”

Focus op het team

Dat het pand mooi is ingericht is belangrijk, maar wat nóg belangrijker is bij Sophias: het team. “Toen ik van onze chefkok Emmy hoorde dat ze bij Sophias aan de slag zou gaan, heb ik meteen een kop koffie gedaan met Willem en Jochem”, zegt manager Jenneke Janson.

“Bij Sophias staat een goed team voorop. Het team is wat ons betreft wat het bedrijf maakt. Je merkt dat de keuken en de bediening goed op elkaar is afgestemd, we werken hard en bedienen de hele avond tevreden gasten. Dat is allemaal begonnen in de binnentuin, waar we vanaf het begin avond aan avond zo’n driehonderd gasten tegelijkertijd bedienden. Het was rennen, rennen en nog eens rennen. Het was echt bizar druk, maar iedereen was enthousiast. Dat is echt een boost voor je team.”

Eten van hoge kwaliteit

“Vanaf het begin van de plannen voor Sophias ben ik al betrokken geweest bij de keuken. We hebben veel research gedaan en we doen zo veel mogelijk om de hoogste kwaliteitsstandaarden te halen”, zegt Emmy. “We wisselen de menu’s met de seizoenen mee en de producten zijn super vers. Zo hebben we bijvoorbeeld onze eigen oester- en kreeftenbakken en dry-agen we ons eigen vlees in het restaurant. Op deze manier houden we zicht op ons product en weten we precies waar we mee koken. Alles moet gewoon kloppen.”

Dat alles dik in orde is met het team van Sophias blijkt wel uit het enthousiasme bij aankomend keukenpersoneel. “Waar wij en andere ondernemers op andere locaties moeite hebben om koks te krijgen, staan ze hier bijna in de rij. Iedereen wil met onze chef-kok werken”, vertelt Jochem. Waarom ze dat willen? Chef-kok Emmy heeft in verschillende restaurants op sterrenniveau gekookt en er valt veel van haar te leren. Al sinds jongs af aan is zij bezig met hoogwaardige horeca en heeft ze gewerkt met de besten uit het vak.

Hoog niveau, lage drempel

Het niveau Sophias ligt dus flink hoog, zowel in de keuken als in de bediening, maar zoals eerder genoemd betekent dat niet dat de drempel om binnen te stappen hoog is.

“Het diner en de cocktailtijd lopen soms dwars door elkaar heen”, zegt Jenneke lachend. Rond 22.00 uur (dit bericht is geschreven voor de nieuwe maatregelen, red.) gaat de muziek iets harder, maar je merkt dat iedereen het hartstikke gezellig vindt. Het botst niet. Dat is juist waar mensen naar op zoek zijn. Wanneer je je gasten goed aanvoelt, heeft iedereen op een andere manier een hele mooie avond!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *