De mobiele koffiebar: hoe je mensen kunt verbinden met koffie

Even een bakkie doen met vrienden, ’s ochtends bij het ontbijt om wakker te worden of om goed van te genieten op een terrasje. Dan hebben we het natuurlijk over koffie! Koffie verbindt. En dat weet Haise, van Grand Café Z, maar al te goed. Met de nieuwe mobiele koffiebar vind je de barista’s van Grand Café Z op allerlei plekken in het noorden.

Het idee voor de mobiele koffiebar is al een tijd geleden ontstaan. “In het verleden organiseerden we samen met het organisatiebedrijf van de hotelschool een voedselfestivalletje. Daar kwam de Bouwinus (de toenmalige eigenaar van Grand Café Z, red.) met zijn mobiele koffiebar. Zo zijn wij verslingerd geraakt aan koffie, want ik was helemaal geen koffiedrinker”, vertelt Haise.

Werken met goede materialen

Na de overname van Grand Café Z, bleven de klanten die van de mobiele koffiebar gebruik wilden maken maar komen. “En we werden er steeds enthousiaster over. Wat ik gaaf vind, is dat ik de mensen met wie ik werk goede materialen kan geven. De mobiele koffiebar die in het Z-gebouw stond, kon wel wat onderhoud gebruiken. Dat hebben we uiteindelijk gedaan, maar we kregen steeds meer aanvragen.”

Om aan alle vraag te kunnen voldoen, werd gezocht naar een oplossing. “Ik vond een importeur die een gloednieuwe Piaggio kon leveren. Hij heeft hem voor mij opengemaakt en daar is een klein koffietruckje uitgekomen. Alles is aan boord! Je hoeft hem alleen maar open te klappen en in het stopcontact te steken. Dan kan daarna de barista met plezier zijn werk doen.”

Verbinding maken

Een van de barista’s van de mobiele koffiebar is Teye, die ook als barista bij Grand Café Z heeft gewerkt. Om terug te komen op het stukje verbinding: Teye werkt bijvoorbeeld samen met stichting Amyrillis en wil met de mobiele koffiebar graag de wijken in. “Zo kun je dan kijken of je jongeren een kopje koffie kunt aanbieden en het gesprek aangaan om ze vervolgens enthousiast te maken voor het horecavak of een opleiding te volgen. Koffie is een middel om verbinding te maken.”

Daarnaast is Teye een barista met een enorme passie voor koffies, vertelt Haise. “Hij appt mij ook wel eens enthousiast wanneer hij een mooie boon heeft gevonden. Dan kom ik langs om een espresso te proeven en hij legt je dan uit wat je proeft. Dat is zo geweldig!”

Koffieverhalen

Een van de koffievooroordelen van de Friezen is toch wel het favoriete kopje filterkoffie van Douwe Egberts. Dat komen de mensen van de mobiele koffiebar ook tegen, vertelt Haise. “We staan bijvoorbeeld op streekmarkten waar mensen graag filterkoffie bestellen. Wij hebben de boon van Peeze op de molen. Die koffieboon is ontwikkeld samen met een barista die bij ons heeft gewerkt en een koffieplantage in Peru. Dat gebeurt op een mooie en eerlijke manier.”

“Sommige koffieboeren moeten wel een jaar wachten totdat ze worden uitbetaald, maar de koffieboeren van Peeze hoeven niet langer dan achtenveertig uur te wachten. Daarnaast is het biologisch en fair trade, dat vinden wij belangrijk.” “Mensen op de markt komen dan bij ons met het idee: ‘Ik wil een bakje koffie’. Als je de tijd hebt om zo’n verhaal te vertellen, waarderen ze dat ook. En als ze dan mogen proeven, ervaren ze het verhaal ook absoluut.”

Barista-masterclass en doen wat leuk is

Bij Grand Café Z wordt ondertussen van alles gedaan om de koffie tot een hoger niveau te tillen. Zo krijgt het team dit jaar een barista-masterclass en gaat Haise die volgend jaar zelf ook volgen. En met de koffiebar zelf komt het ook meer dan goed. Zo staat de mobiele koffiebar op het moment van schrijven komend weekend op een bruiloft en een streekmarkt. “Mensen willen heel graag, dat merk je”, vertelt Haise. “Wanneer er iets wordt georganiseerd, wordt het echt heel druk. Dat is leuk! Een ideale plek om mensen te verbinden.” Kijken naar de toekomst van de mobiele koffiebar hoeft overigens niet.

Daar maakt het team zich geen zorgen over. “We stellen onszelf altijd twee vragen. Als eerste: vinden we het leuk? En als tweede: kunnen we het betalen? Als we de eerste vraag met ja kunnen beantwoorden, gaan we het eigenlijk al doen.”

“We hebben geïnvesteerd in de mobiele koffiebar en ik heb het vertrouwen dat het helemaal goed gaat komen. Mijn doel is niet om mijn rekening te spekken of zoveel mogelijk bedrijfjes op te richten. Het gaat om verbinding, de dingen moeten in balans zijn. En ik denk dat we de koffiebar ook in balans krijgen. En als het niet lukt? Daar kijken we te zijner tijd wel naar.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *