Miedema kijkt mee op de achtergrond

We gebruiken ze altijd. Behalve wanneer we slapen, dan krijgen ze even rust. Onze ogen; vaak nemen we ze voor lief. Want als je ‘minder goede ogen’  hebt, dan neem je toch gewoon een bril? Klinkt vrij logisch, maar volgens Rob Dijkstra is het geen overbodige luxe om je ogen elke twee jaar volledig te laten opmeten. Zo houd je een oogje in het zeil als het gaat om de gezondheid van je ogen. Bij een standaard oogmeting wordt gekeken hoe scherp je zicht is. Gebreken of aandoeningen komen daarbij niet aan het licht. Bij Miedema Oogzorg houden ze dat scherp in de gaten. En dat een bril je ook nog ‘moet staan’, is een ander aspect waar ze goed in zijn.

‘Als je geen scherp zicht hebt, zal een bril dat probleem meestal verhelpen. Maar als er sprake is van een slijtage, dan ga je dat pas merken zodra je bijvoorbeeld last krijgt van blinde vlekken. En dat kan niet meer worden hersteld. Dat je nu goed zicht hebt, betekent niet dat je in de toekomst geen problemen kunt ondervinden. Net als de rest van ons lichaam zijn ook onze ogen onderhevig aan slijtage naarmate je ouder wordt.’ Rob Dijkstra – zelf ook brildragend – zit al ruim dertig jaar in het optiekvak en weet alles over de gezondheid van je ogen. Hij heeft de juiste kennis en ervaring -maar ook de juiste papieren om de status van je oogfunctie te bepalen.

Check-up

Eventuele oogproblemen kunnen in een vroeg stadium worden geconstateerd als je ze laat onderzoeken. Bij Miedema doen ze dat altijd vrij uitgebreid, voordat ze hun klanten een (nieuwe) bril aanmeten. Want verlies van scherpte is met een bril te herstellen, maar verlies van zicht meestal níet. Door een regelmatige check-up worden de gevolgen van veroudering zichtbaar en zijn mogelijke problemen te vertragen of zelfs tegen te gaan. ‘We doen altijd een glaucoomonderzoek (chronische oogziekte, red.), we kijken of er slijtage of lekkage van het netvlies is, en we kijken naar tekenen van staar of infecties. Als mensen dan weer komen, dan kunnen we die gegevens vergelijken. Als we de ogen van onze klant op deze manier zo lang mogelijk gezond kunnen houden, dan dragen we iets positiefs bij aan de kwaliteit van zijn of haar leven. Da’s toch mooi?’

Pijlers

De gezondheid van het oog is één van de drie pijlers waarop Miedema Brilmode is gefundeerd. De tweede is ‘duurzame kwaliteitsoptiek’. ‘Dat betekent dat je een bril koopt die lang meegaat en veel draagcomfort biedt, want vaak draag je ‘m de hele dag. Zo’n bril kan iets duurder uitvallen dan de stuntprijzen van de grote ketens, maar het verschil merk je vanaf het moment dat je ’m opzet.’ De derde pijler betreft de uitstraling van de brildrager. ‘De bril moet in evenwicht zijn met de persoon, zowel uiterlijk als innerlijk. Met andere woorden: hij moet bij de vorm van je gezicht, de kleur van je haar en je ogen passen, maar ook bij je karakter’ licht Rob toe. ‘En dat kan zo enorm verschillen. De één weet precies wat hij wil, en de ander laat zich graag verrassen. We proberen zo veel mogelijk mee te denken, en soms hebben mensen even een klein zetje nodig om ook eens iets totaal anders te proberen. Het blijft leuk om dan de reacties van mensen te zien als ze een bepaald model passen. We willen dat onze klanten 100% tevreden zijn. Daar is ’t ons om te doen. En niet alleen tot de uitgang van de winkel, want hij moet de volgende dag ook nog in de spiegel kunnen kijken. En wij ook..!’

Foto: Simon van der Woude

Tekst: Johan Weitenberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *