Een stijlvol grachtenpand aan het water, kleurrijke juices op tafel, glutenvrije taartjes in de vitrine en verse smashed avocado op het brood. Jack & Jacky’s opende onlangs haar deuren in Leeuwarden en trok in de eerste week meteen veel bekijks. Achter deze gloednieuwe lunchplek zit Wiesje (40), moeder van drie kinderen en geboren in Harlingen. Na een bewogen periode besloot ze het roer om te gooien en haar ondernemersdroom na te jagen. “Ik heb altijd iets voor mezelf willen starten. Nu was het moment.”
Na zeventien jaar in Groningen te hebben gewoond, keerde Wiesje terug naar Harlingen. Ze werkte in de horeca, was vier jaar vestigingsmanager van het Nederlands Stripmuseum in Groningen en begon later een eigen cateringbedrijf voor zeilschepen die vanuit Harlingen naar de Waddeneilanden voeren. “Ik ben opgegroeid op een schip. Mijn ouders deden de catering aan boord, ik hielp mee. Gastvrijheid zit er bij mij van jongs af aan in.”

Toen haar relatie eindigde en haar moeder overleed, ging ze nadenken over wat ze écht wilde. “Ik wilde ondernemen, maar niet alles alleen hoeven uitvinden. Daarom ben ik me bewust gaan oriënteren op franchiseconcepten.” Ze kwam uit bij Jack & Jacky’s, een jong concept dat al een succesvolle vestiging in Breda heeft. “Ik dacht meteen: dit is leuk, dit mist nog in Leeuwarden.”
Locatie met potentie
Via een accountmanager van de gemeente Leeuwarden kreeg Wiesje verschillende winkelpanden te zien. “Toen ik dit pand zag, wist ik meteen: dit is het. De ramen, het licht, het karakter van het gebouw, het paste perfect bij het concept.” De inrichting is gedaan door een stylist vanuit het hoofdkantoor, maar Wiesje mocht meedenken over meubels en details. “Die combinatie van begeleiding en eigen inbreng werkt voor mij goed.”
Ook in de dagelijkse praktijk kan Wiesje aanpassingen doen. Zo verschoof de openingstijd van acht naar negen uur, zodat deze beter aansloot bij het ritme van de winkels in het centrum. “Dat soort dingen stemmen we samen af met Breda.”

Voor ieder wat lekkers
Op het menu staan onder andere acai bowls, vers belegde broodjes en kleurrijke juices. “We maken alles zelf: tonijnsalade, eiersalade, smashed avocado. Veel gerechten zijn vegan, maar niet geitenwollensokken-vegan, gewoon lekker en hip.” Wiesjes persoonlijke favoriet is de Tuna sandwich. Ook de burrata met perzik en balsamico loopt goed.
Alle taartjes zijn glutenvrij en er is keuze uit vijf soorten melk voor de koffie. “We willen dat iedereen hier iets van vinden. Of je nou vegan eet, gluten vermijdt of gewoon gezond wil lunchen.”
De producten komen zo veel mogelijk vers en lokaal binnen. “Onze groente en fruit krijgen we via Van Gelder. En het brood wordt speciaal voor ons gebakken door een bakker uit Leeuwarden.”

Sfeer en doelgroep
De eerste week was het meteen druk. “Ik had gehoopt dat het goed zou lopen, maar het ging echt meteen los,” vertelt Wiesje. De zaak zat vanaf het begin goed vol, met veel nieuwsgierige gasten. “We waren meteen volop aan het draaien, en dat is natuurlijk geweldig om mee te maken.”
Dat succes is deels te danken aan TikTok en Instagram. “We gingen viraal. Mensen kwamen spontaan langs, er werden vlogs gemaakt, video’s gedeeld. Superleuk, maar ook even schakelen.”
De zaak trekt vooral veel jonge vrouwen, maar Wiesje wil graag dat iedereen zich welkom voelt. “We hebben zeker een jonge doelgroep, maar ik wil dat het voor iedereen fijn is om hier te zitten. Of je nu komt voor een koffietje, een lunch met je moeder of gewoon even een rustig momentje voor jezelf.”

Ondernemen = meebewegen
De drukte bracht ook uitdagingen met zich mee. “Op een van de eerste dagen werkte de bonnenprinter 45 minuten niet. Alles liep op, en toen kwam alles tegelijk eruit. Sommige mensen moesten een uur wachten. Dat wil je niet, maar het hoort erbij in het begin.”
Ze draaide lange dagen, stond zelf in de keuken en regelde ’s avonds het rooster. Gelukkig had ze steun aan haar vriend. “Hij is echt mijn steun en toeverlaat. Ik kon op hem leunen, dat was zo fijn.”
Ook het team groeide snel. “We plaatsten een vacature en kregen vijftig reacties in twee dagen. Inmiddels heb ik een bedrijfsleider, een assistent-bedrijfsleider én een team van meiden in de bediening en keuken. We zijn nog steeds aan het uitbreiden.”

Wat ze hoopt over te brengen
Wat Wiesje belangrijk vindt? “Dat mensen zich hier prettig voelen. Dat ze lekker kunnen eten en met een goed gevoel weer naar buiten stappen.” De reacties van gasten doen haar goed. “Ik hoor vaak dat mensen respect voor me hebben. Dat raakt me. Het is soms pittig, maar ik doe het en daar ben ik trots op.”
